Recenze: Cizinci jsou mezi námi a věřte, že potkat je nechcete!

Na úvod se hodí varování, že kniha je vzhledem k přítomnosti explicitního násilí nevhodná pro děti a mladistvé a pro úzkostlivé milovníky psů a dětí. Na druhou stranu se sluší poznamenat, že ano, násilí tam je, ovšem není ho tolik, kolik bych čekala. Avšak pojďme nejprve na anotaci a pár věcných informací, než se pustím do vlastního hodnocení:

Na český trh se díky nakladatelství Golden Dog dostává americký autor, který v 80. letech pomáhal spoluutvářet tvář amerického hororu. Dopřejte si jednu z nejúspěšnějších knih Morta Castlea, horor Cizinci, který je i prvním, do češtiny přeloženým rozsáhlejším dílem tohoto autora, jenž za svou tvorbu obdržel tři Bram Stoker Awards®. Seznamte se s legendou americké hororové scény. A rozhodně si buďte jistí, že tohle není jeho poslední česky vydaná kniha.

Máte rádi svého souseda? Možná má rád i on vás. Anebo si představuje, jak vám drtí lebku kamenem. A pak jsou tu Cizinci. Sousedi, kteří si nic nepředstavují. Tihle sousedi jednají. Kosti praskají a krev teče. A to je jen začátek, protože to nejhorší teprve přijde…

Stojí/leží před vámi 288 stran, které zahrnují 20 kapitol plus epilog. Za překladem stojí Martin Štefko, který má na svědomí nejen tuto knihu, ale vznik a provoz nakladatelství Golden Dog a odvádí skvělou práci.

Na děj nahlížíme z pohledu několika postav a je opravdu dobré mít kompletní přehled o myšlenkách. Obraz, který se nám tím otevírá, není díky tomu plochý. Dialogy jsou svižné, myšlenky trefné, atmosféra hustá. Násilí není ani málo, ani moc. Mort Castle na to jde dobře. Představí vám naprosto průměrnou americkou happy rodinku jako z reklamy, která si žije svůj průměrně zdařilý americký happy život. Až na to, že pod povrchem bublá tajemství… do světa září rudá aura Cizince, který se nudí a čeká, než přijde jeho čas… jejich čas… věk Cizinců.

Zní vám to jako sci-fi? Žádný strach, tímto směrem autor nešel. Mnohem více se základní myšlenka přiklání na stranu fanatismu a sektářství. Pokud nechci vyzradit spoilery, vysvětluje se to velmi obtížně. Hlavní problém, který jsem s knihou měla, spočíval v postavách. Jejich jednání je uvěřitelné, bez debaty – vše skutečně působí až neskutečně reálně. O to víc ze všeho mrazí. Vadilo mi však, že mi uniká motiv. Jako kdyby se mi Mort Castle snažil podat příběh, ale jeho hlavní poselství, myšlenka, motivace mi utíkal mezi prsty a já ji nebyla schopna uchopit.

Brad Zeller moc nedoufal, to Michael viděl, ale dovedl si představit, že ten starý sráč alespoň malou naději cítil. Tím lépe. Ať si myslí, že všechno bude zase v pořádku. Určitě i na Titanicu byl nějaký idiot, který si tohle myslel vteřiny předtím, než začal šlapat ledovou vodu.

Zkusila jsem si od Cizinců na pár dní odpočinout, zda to není náladou a musím přiznat, že druhá polovina mi přišla svižnější, čtivější a dějově lepší. Zejména i proto, že tam jsem konečně v některých bodech chování a zejména vraždění pochopila. Dílky skládačky do sebe zapadly, ale obraz zdaleka nebyl kompletní. Závěr byl překvapivý, v jistém momentu mi přišlo rozuzlení i docela sarkasticky vtipné. Jenže zase – zůstala díra a čtenář se spoustou doplňujících otázek. Takhle, já chápu, že existují psychopati, kteří motiv nepotřebují, nebo se jím stane nepodstatná maličkost, nicméně za sebe bych ocenila a uvítala větší hloubku a propracovanost.

Cizinci jsou podařený horor, který vás sejme svou děsivě mrazivou průměrností. Mort Castle vám názorně předvede, že nemusí lítat hektolitry krve, za každým rohem číhat duch nebo vrah a stejně se budete bát. Předestře vám nebezpečně vtíravou myšlenku, že v každém člověku je kus psychopata a jen otázka, zda na to přijde i někdo další a chopí se příležitosti. S tím správným vedením se dá zmanipulovat prakticky každý a následky mohou být nedozírné. Takže i když jsme si my dva stoprocentně nesedli, nemám důvod příběh strhat. Hlavu a patu má a všechny části mezi tím se kapitolu za kapitolou vyskládají na ta správná místa.

zdroj obrázku: goldendog.cz

Mort Castle Cizinci