Recenzia: Rastie na Slovensku nádejný autor postapa?

Súčasná doba priniesla so sebou možnosť vydávať knihy nielen u veľkých vydavateľstiev, ale aj svojpomocne či pomocou crownfundingu. Nie vždy sa jedná o tie najväčšie literárne skvosty, ale debut Petra Kalvu Dedičstvo spadá do kategórie podarených. V čom sa ukrývajú prednosti slovenského postapokyptického románu a kde sa skrývajú jeho rezervy?

Dej je pomerne priamočiary, aj keď sa striedajú dve hlavné dejové línie spolu s dlhšími flashbackmi. Hlavnému hrdinovi Martinovi unesú dcéru a vyberie sa ju hľadať spolu so svojimi kolegami z armády. Jeho pohľad sa strieda s pozorovaniami zajatého dieťaťa. V poslednej tretine sa dejové línie zjednotia a knihy šprintuje smerom k (ne)očakávanému finále v duchu testosterónových záverov akčných filmov.

Silnou stránkou knihy je prepracovaný (aj keď nie príliš originálny) postapokalyptický svet, do ktorého je román zasadený. Kalva čitateľom postupne dávkuje jeho zákony a k záveru románu si človek povie, že autorova vízia je pekne depresívna. Skazenosť, drsnosť a absurdné vedecké pokusy novej doby pripomínajú herný svet počítačovej série Fallout. Často ide autor za hranicu vkusu a miestami je román pekne hnusný. Nič pre malé dievčatká.

Kniha sa dobre a rýchlo číta, čo chválim. Úvod je vynikajúci a čitateľa vtiahne do hneď do deja. Menší problém som mal len s rozsiahlymi flashbackmi v prvej tretine knihy, ktoré vysvetľovali príčinu apokalypsy. Tempo knihy sa odrazu výrazne spomalilo a pribudlo moralizovania. To je asi najväčšia slabina knihy vo všeobecnosti, pretože sa naprieč celým románovm objavujú úvahy o skazenosti ľudstva a jeho sebeckom charaktere. Nudáááá. Aj preto niekedy dialógy postáv šuštia papierom a hrdinovia rozjímajú nad svetom ako antickí filozofi. To je však niečo, čo sa dá vyladiť v ďalších príbehoch. Záver knihy ale všetko pekne (či skôr mierne nechutne) pospája dohromady a oceňujem autorovu odvahu román zakončiť v duchu nekompromisnosti doby po globálnej katastrofe.

Od prvotiny Petra Kalvu Dedičstvo som nič nečakal a dostal som príjemnú postapokalytickú jednohubku pre drsných chlapov. Určite tam je ešte priestor kde sa dá rásť (dialógy, úvahy o ľudstve), ale prípadné pokračovania z toho istého románové sveta by mohlo využiť jeho potenciál a priniesť ešte zaujímavejšie príbehy.

Peter Kalva Dedičstvo