Recenzia: Howardova hodina draka

Pred pár mesiacmi sme na Knižnej Díre podrobne rozpitvali svet Barbara Conana, ktorý Robert E. Howard predstavil v poviedkach. Za svoj krátky život stihol texaský autor napísať priam obludné množstvo textov, ale román (aj to vydávaný časopisecky na pokračovanie) stvoril len jeden.

V úvode Hodiny Draka sme svedkami dramatickej scény, v ktorej prebudí partia nespokojných mocichtivých šľachticov prastarého acheronského mága Xaltotuna zo spánku. S jeho pomocou plánujú zvrhnúť Conana z aquilonského trónu. Vďaka mocným kúzlam sa im to skutočne podarí, svalnatého horala porazia v bitke a zajmú ho. Conan sa len tak ľahko nevzdáva, na to je príliš veľký frajer. Ujde, nájde si spojencov a zistí, že moc Xaltotuna sa dá zlomiť pomocou mocného magického artefaktu. Na záver príde epická bitka, ktorú Howard premyslel do detailov a každá postava knihy v nej dostane to, čo si zaslúži za svoje činy.

Zakladateľ žánru swrod´n´sorcery v Hodine Draka plynulo nadväzuje na svižný a dramatický štýl písania známy z poviedok. Pamätám si do dnešných dní, ako som bol počas prvého čítania očarený tou nekonečnou záplavou exotických prostredí, mágie a akcie. Každá kapitola je dobre vypointovaná a núti čitateľa otáčať stránku za stránkou. Veľmi sa vydaril hlavný zlosyn, ktorý pôsobí zo začiatku absolútbe neporaziteľne. Xaltotunove pravé plány sú zahalené rúškom tajomstva. Čo iné sa ale dá čakať od temného mága z dávnoveku? Že bude hipsáckou verziou previbrovaného druida, ktorého plánom je priniesť svetu mier, dúhu a jednorožca do každej rodiny? Trt makový! Xaltotun je čarodej so skutočne dlhoročnou praxou vo vednom odbore „zlo“. Jeho magisterka sa určute volala „Efektívne stratégie zotročovania cudzích národov pomocou mágie“. Conan sa reálne natrápi, kým vôbec nájde riešenie na problém menom diabolský čarodejník s veľkým egom. Siahne na dno svojich síl a až v polovici knihy sa situácia začne vyvíjať pomaly, ale iste v jeho prospech. Z dnešného pohľadu pôsobí dej klišéovito a hlavný zloduch zase mimoriadne plocho (je zlý, pretože je zlý), ale tu si treba uvedomiť, že Howard tie klišé vlastne vymyslel.

Hodina Draka predstavuje do dnešných dní vzor dobre napísaného hrdinského akčného fantasy. Texasan bol v dobe tvorby románu už natoľko skúsený autor, že v knihe nie je ani slovo navyše a príbeh dobre odsýpa. Námet „kráľovstvo ukradnutého zlým mágom“ si americký autor odskúšal už predtým v poviedke Šarlátová citadela, ale až v prípade Hodiny Draja ho doviedol do dokonalosti. Ak máte radi epickú akčnú fantasy, tak vám s vysokou pravdepodobnosťou sadne aj jediný conanovský román od Howarda.

Na záver si neodpustím trocha sentimentálnosti. Práve Hodina Draka sa stala moju vstupenkou do sveta Conana a akčnej fantastike vo všeobecnosti. Kúpil som si ju v roku 2010 na výlete v Prahe v jednom zapadnutom antikvariáte. Akási mágia ma priviedla k ožužlanému prvému českému vydaniu románu za pár korún. Po návrate do Bratislavy som sa do knihy pustil a zvyšok je história. Dodnes mám Hodinu Draka vystavenú v knižnici na čestnom mieste.

Robert Ervin Howard Hodina draka