Recenze: Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové – záhada zamčeného panství v časové smyčce

Co byste udělali, kdyby vám přišla pozvánka na oslavu narozenin? Zřejmě byste přišli. A co kdyby se oslava konala na starém rodinném sídle, kdesi na anglickém venkově? Lov, hostina, whisky v salonku… Osobně doporučuji pozvánku roztrhat a na všechno zapomenout. Ve starých domech na anglickém venkově se totiž umírá, věděla to už Agatha Christie a ví to i Stuart Turton, autor knihy Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové. A nutno říct hned na úvod, bere si z knih slavné spisovatelky to nejlepší a sám dodává kopu skvělých nápadů.

Knihu jsem koupil v jakési slevové akci 3+1 a to především kvůli obálce, která mě zaujala, přestože na ní vlastně nic tak zajímavého není (bohužel nemám tu krásnou, kterou jsem použil jako titulní obrázek). A možná mě ke koupi podvědomě donutil film Knives out (Na nože), který se mi velmi líbil a viděl jsem ho ve stejné době. I tady je staré rodinné sídlo a tajemná vražda. Jenže Stuart Turton se tomu všemu rozhodl dodat další rozměr, obohatit stokrát napsané o nový prvek a tím je časová smyčka. Ano, Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové totiž není jen detektivka, je to i sci-fi. Ale popořadě.

Všechno začíná v lese, tam se náš hrdina probouzí se ztrátou paměti, od krve, a jediné na co si pamatuje je jméno Anna. Chvíli na to uvidí, jak někdo kousek od něj zavraždí dívku. Jenže když dojde na místo, tělo je pryč a vrah, než uprchne, mu dává kompas. Dojde podle něj až do onoho panství, kde ho všichni poznávají jako starého známého a rozehrává se koloběh událostí, které na konci dne končí smrtí Evelyn, dcery majitelů sídla. Druhého dne se hrdina opět probouzí a zjistí, že je nejen v těle někoho úplně jiného, místního majordoma a má všechny jeho vzpomínky, ale navíc se do detailu opakuje včerejšek. Něco je hrozně špatně. Zdá se vám to zamotané? Zezačátku opravdu je, den se neustále opakuje a Evelyn každý večer zemře. Příběh je zaplněn hromadou postav, kolem obchází tajemný morový doktor a kdesi mezi hosty se skrývá vrah. Úkolem našeho hrdiny je zjistit kdo jím je a jaký je vlastně motiv k vraždě oblíbené Evelyn. Proč se to celé děje? Kdo je ve skutečnosti hlavní hrdina? Proč se každého dne probudí v jiném těle a proč má na rozluštění záhady jen sedm dní? Na to vám neodpovím, už bych prozrazoval moc, kouzlo knihy je právě v objevování nových skutečností očima různých a především různorodých charakterů.

Z počátku budete zřejmě bojovat s množstvím postav a jejich jmény, zapamatovat si kdo je kdo. V tom velmi pomůže soupiska všech přítomných, vkusně vyvedená jako pozvánka a mapa celého panství. Příběh rychle pohltí, je svižný, dobře napsaný a přetékající dějovými zvraty a nápady. Je za tím vidět ohromný kus práce, úplně vidím všechna schémata a časové osy nad autorovým stolem. Knihu psal podle všeho přes pět let a všechno do sebe krásně zapadá, bere to nejlepší z žánru detektivek a přidává sci-fi prvek časové smyčky, který alespoň na mě funguje spolehlivě. Tyhle věci mě prostě baví. Je nesmírná škoda, že vraha je téměř nemožné odhalit před koncem knihy. Možná nemám takovou mozkovou kapacitu, ale konec je silně překombinovaný, a přestože rozuzlení smysl vcelku dává, čtenář by si musel hodně domýšlet, aby na to přišel sám. Je tady totiž porušeno jedno ze základních pravidel pátera Knoxe.

Myslím, že Agatha Christie by koukala, kam až se detektivky posunuly, a že ačkoliv už vše bylo napsáno, stále se to dá podat nově a zajímavě. Stuart Turton vzdává hold klasikám žánru a zároveň přidává hromadu navíc. Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové je skvěle napsanou knihou, která vás chytne a nepustí, jen nakonec možná nedostanete přesně to, co očekáváte.

Zdroj obrázku: databazeknih.cz

Stuart Turton Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové