Recenze: Egypťan Sinuhet – Životní příběh nejslavnejšího egyptského lékaře

Jakou podobu starověkého Egypta si představujete? Jste zastánci klasického obrazu s bíle omítnutými pyramidami se zlatými špičkami (hrobkami faraónů), pod nimiž úpí bičovaní otroci, tahající mohutné kamenné kvádry? Nebo té moderní verze, která jde proti konzervativním archeologům? Tedy bíle omítnuté pyramidy se zlatými špičkami (zásobníky energie), které napájejí celou říši kosmickou energií a mohutné kamenné kvádry se sami vznáší nad staveništěm?
Ať už patříte do jedné, nebo druhé skupiny, nebo do té třetí, která tvrdí že jde o přistávací plošiny pro mimozemské vesmírné lodě, určitě by vám neměla uniknout kniha Egypťan Sinuhet, finského spisovatele Miky Waltariho.

“Avšak ti, kteří se zrodili, aby vládli, neznají sami cenu moci, nýbrž pouze ti, kteří se narodili s lejnem mezi prsty u nohou jako já.”

Kniha Egypťan Sinuhet samozřejmě rozvíjí svůj příběh na pozadí „klasického“ Egypta, ale právě děj knihy, osudy postav a prostředí starověké říše vás okouzlí a pohltí. Tohle prostě starý Egypt umí, ne nadarmo jeho historie zajímá a fascinuje miliony lidí po celém světě. Hrdinou knihy je (překvapivě) právě Sinuhet, egyptský lékař, žijící v období 18. dynastie, tedy zhruba v letech 1370 – 1300 př.n.l.
A protože jde o opravdu rozsáhlý román, zmapuje celý život Sinuhetův od kolébky až do hrobu. On sám je vypravěčem svého příběhu a provede nás od egyptských slumů až k samotnému sídlu faraónů, Vesetu. Sinuhet je tak trochu snílek a cítí, že jeho osudem je mnohem víc, než být léčitelem chudých. Touží milovat, touží cestovat a především touží po uznání. Díky tomu se dostane na nejzajímavější a nejznámější místa Egyptské říše a mnohem dál za její hranice. Putování je to opravdu velkolepé a vy jej budete prožívat spolu se Sinuhetem. Závidět mu jeho cesty, přát mu štěstí, kroutit hlavou nad jeho pošetilostí, až si ho nakonec zamilujete a budete doufat, opravdu doufat, že všechno v jeho životě dobře dopadne.

Mika Waltari šel ale dál a kromě skvělého příběhu a charakterů dal knize i historickou duši. Inspirací mu byl starověký text Povídka o Sinuhetovi. V knize se objevuje mnoho fiktivních postav, ale i stejné množství postav a dějin skutečných, vycházejících z dobové korespondence a listin, známých jako archiv z Achetatonu. Popisuje dobové zvyklosti, vztahy Egypta s ostatními státy, společenskou hierarchii a především mapuje období vlády faraóna Achnatona, o jehož osobě a životě již byly napsány stohy prací. Ostatně o Achnatonovi doporučuji si přečíst něco víc, protože byl vskutku netradičním vládcem Egypta a existují teorie, které ho spojují s počátky křesťanství. Waltari se však nebál rozvíjet ani vlastní teorie a nápady.

Každým rokem se o starém Egyptu dozvídáme víc, a proto zapálení egyptologové a znalci starověké historie najdou mnoho tehdejších, dnes již vyvrácených omylů (kniha byla napsána v roce 1945). Jedná se především o rodové linie, neboli kdo s kým a nejvíce pak při Sinuhetových cestách po Krétě, neboť tehdy ještě nebylo rozluštěno krétské písmo a tak autor vycházel z dobových maleb a umění. A jak jinak, i tady najdete mnoho odkazů na druhou světovou válku, která byla Waltarimu obrovskou inspirací, a sám později řekl: „Psal jsem o své vlastní době v historickém převleku.“

„Tehdy jsem pochopil, že největší radostí lidu je, může-li společně křičet, a nedbá mnoho o to, proč křičí, nýbrž každý se cítí silnějším, křičí-li s ostatními, a má pak i věc, pro kterou křičí, za jedině správnou.“

Egypťan Sinuhet je strhující knihou, a když řeknu, že je to jedna z nejlepších knih jaké jsem kdy četl, nebudu daleko od pravdy. To se však nedá říct o filmovém zpracování, o kterém se prostě musím zmínit. Film knihu osekal na kost (nejzajímavější část chybí), z postav udělal karikatury, pouhé stíny svých literárních předobrazů v podivných čepičkách a já se modlil k Atonovi, ať už to skončí. Ovšem jako veselohra to není špatné. Tímto bych rád požádal světové filmaře, aby se této látky ujali a natočili důstojný film, hodný knižní předlohy. Prostě a jednoduše, to že si knihu zamilujete, bylo psáno ve hvězdách dávno před vaším narozením…

Zdroj obrázků:
databazeknih.cz, afrikaonline.cz

Mika Waltari Egypťan Sinuhet (Sinuhe egyptiläinen)