Recenze: Uteč, dokud můžeš – nesedla jsem si na prdel, ale bavila mě každá stránka!

Pojďme si na férovku říct, že krimi thrillery frčí a rozhodně je jimi trh skvěle zásoben. Nebála bych se dokonce podotknout, že je až přesycen. Najít lepší průměr není žádný problém a přichází tak chvíle, kdy průměrnost nebude dostačující. Uteč, dokud můžeš se tváří právě tak… tuctově, snadno přehlédnutelně. O co tedy půjde?

Zvláštní agentka FBI Laurel Snowová si předvánoční čas představovala docela jinak, ale když se v horách u jejího rodného města ve státě Washington najdou stopy řádění sériového vraha, rozhodne se vyrazit na místo činu a pustit se do pátrání. Svérázná mladá žena s výjimečnou pamětí, která z domova coby zázračné dítě odešla už v jedenácti letech na univerzitu, se díky znalostem psychologie pokouší vžít do myšlení násilníka, jenž se skrývá mezi spořádanými občany horského městečka. Pátrání jí komplikuje nejen drsné zimní počasí, ale také stíny vlastní minulosti a nekontrolovatelná přitažlivost, kterou pociťuje k Hucku Riversovi, bývalému vojákovi a rangerovi, který se stal proti své vůli jejím parťákem ve vyšetřování.

Na začátku jsem protáčela oči, protože se očividně rýsuje další série. Jako kdybych jich už snad neměla načatých dost… Linda Castillo a její Kate Burkholderová, Chris Carter a Robert Hunter, Robert Bryndza netroškaří a mám tu rovnou dvě – Erika Fosterová a Kate Marshallová. V záloze vyhlížím cokoli dalšího od Isabelly Maldonado, neb trilogie Nina Querrerová byla fantastická. A dnes je tu Rebecca Zanetti a Laurel Snowová.

Uteč, dokud můžeš má všechny předpoklady stát se průměrnou tuctovkou, která snadno zapadne. Další geniální vyšetřovatelka ve službách FBI, další sériový vrah a k tomu ještě romantická linka? Au! Jenže chyba lávky! Chcete vědět, jaké zbraně a esa vytasila Rebecca Zanetti, aby mě absolutně dostala?

Zvolila vtip, mrazivé prostředí, žádné extrémní a krvavé detaily (ano, i o po tom – jako protipól ke knihám od Lindy Castillo nebo Chrise Cartera – občas zatoužím), rozumné množství postav. Mezi nimi se najdou totální sympaťáci, outsideři, stejně jako ultra hovada a šílené mrchy. Všechno dochucuje rozumné množství detailů, příjemné zvraty, které nejsou absurdní, ani přitažené za vlasy. Kloudný počet akce vyvážený samotným pátráním krok za krokem.

To celé vyprávěno ve třetí osobě a rozděleno do středně dlouhých kapitol. 368 stran uteklo až nečekaně svižně a já knihu zaklapla se spokojeným pocitem: Dobrý a potřebuji víc! Chci další díl, protože chemie mezi postavami je prvotřídní. A to nemám na mysli jen Laurel a Hucka. Poznámka pro mou kolegyni z Knižní díry: Jani, Huck má i naprosto božského záchranářského psa! Výborná chemie je i v týmu, který se skládá z jednoho zoufalce za zenitem, amatérské nadšenkyně a, aby v tom byl ještě větší bordel a legrace, vyjma FBI se do vyšetřování míchá šerif, státní policie a horská služba. Každý si občůrává hranice svého písečku a je to vážně sranda.

Narazila jsem i na nějaká negativa? Celá záležitost s působením Laurel v rodném městě se jeví dost přitažená za vlasy a nerealisticky. Na druhou stranu je to román. Čtu fikci. Mám po ní chtít, aby byla stoprocentně podle skutečnosti? Odpověď musí znít samozřejmě ne. To bych musela sáhnout po literatuře faktu. I když jsem tedy občas vrtěla hlavou nad tím, jak mi začátek připadal reálně mimo, užívala jsem si každou stránku a odstavce mi v hlavě běžely živě jako film.

Nebudu vám tvrdit, že je Uteč, dokud můžeš něco světoborného, co tu ještě nebylo a z čeho si sednete lidově řečeno na prdel. Na druhou stranu ovšem říkám, že Rebecca Zanetti odvedla úžasnou práci. Troufám si říct, že odhadnout vraha nebylo vůbec snadné. Jistě, rozuzlení bylo nepatrně hr, avšak to už se snažím bezdůvodně a hnidopišně vrtat. Jestli jde o začátek série, budu mít radost, pokud si Laurel Snowovoou připíšu na seznam rozečtených. Stojí za pozornost a v šuplíčku krimi thrillerů bude ve skvělé společnosti na předních místech!

PS: jen bych příště věnovala víc pozornosti korekturám, neb se minimálně 4x stalo, že mluvil muž a slovesa byla v ženském rodě.

Četli jste knihu Uteč, dokud můžeš? Napište mi do komentáře váš názor, případně na co byste rádi recenzi příště.

zdroj obrázku: nakladatelství Metafora, amazon.com