Recenze: Umíte si představit, že se vám život obrátí o 180 stupňů?

Podle mne si jen málo lidí dovolí byť jen pomyslet na situaci, kdy by se vše obrátilo naruby. Úplně kompletně by se změnil člověku život jen blbou chybou, důvěrou vloženou v nesprávného kamaráda nebo vlastně jen jedním špatným rozhodnutím. Dle recenzí na Databázi knih jsem si od knihy moc neslibovala. Na druhou stranu překvapení na sebe nenechalo dlouho čekat.

Český román bývalého dlouholetého redaktora novin, který se v současnosti věnuje mediálnímu poradenství jedné PR agentury Lukáše Havlase nám přináší pohled na osudy čtyř spolužáků z vysoké školy. Každému z nich do vínku něco nadělil, aby se s tím poprali. Že to mnohdy nebylo lehké dokazuje, s jakými problémy se přátelé museli potýkat, aby zdárně došli k jakémusi rozhodnutí. Havlas v příběhu lidem háže takové klacky pod nohy, až to je tak neuvěřitelné, že nad tím člověk začíná uvažovat, jakoby se to stalo sousedovi. Snad se autor v duchu držel hesla “To nevymyslíš”.

Pojďme se ale podívat na knihu a její příběh jako na celek. Paperback s líbivou obálkou upoutá pozornost. Anotace na zadní straně zájem prohloubí a prolog čtenáře připoutá. Následuje seznam kapitol, který definitivně potvrzuje, že kniha bude zajímavá. A to vskutku je. Nejenže neobsahuje žádné vatové pasáže (pokud se nerozhodnete Vyššího zařadit do této kategorie), použitý jazyk a slovní obraty jsou nevtíravé a uvěřitelné. Popisované situace, krom sexuální scény, mají upřímný ráz a možná v nich lze cítit autorovu historii v novinách – investigativní tón nelze tak úplně zastřít. A to i kdyby sám Havlas investigativec vůbec nebyl. Prostě to na něm ulpělo a promítlo se do příběhu. Obzvláště v pasážích s policií, kdy dal na strohý úsudek vyšetřovatele. Protože tak to vlastně občas chodí. Ne vždy je řešení vraždy tak složité, jak známe z jiných knih.

Bohužel tak, jak je 180 stupňů zajímavých vzhledem, tříděním kapitol, úžasnou dikcí tempa příběhu a čtivostí, tak špatné jsou postavy, které Havlas vytvořil. Upřímně, je jich moc. Kniha neobsahuje žádný počáteční seznam či úvod do děje co se vztahových příslušností týká. Vzhledem k tomu, že jde především o úspěšné muže, jejichž ženy na zlaté klece doplácí a hledají dobrodružství i v jinde. A tím vznikl prostor pro další jména a další zmatek, kdo je kdo, kdo s kým co má,… Samozřejmě že počáteční zmatek se urovná, ale i tak každý jednotlivý člen vyprávění postrádá hloubku, další rozměr, charakteristiku. Můžeme to brát tak, že slyšíme zajímavý příběh někde v hospodě. To vám pak je jedno, jaké pozadí kdo z aktérů této show má. Mne osobně to vedlo spíše k tomu, že jsem zmatek odsunula na druhou kolej a užívala si, jak autor motá a následně rozplétá složité vztahové i víceméně morální kličky.

Zajímavým prvkem 180 stupňů byly kapitoly s Vyšším. Jakýsi vyšší morální soud se konal u každého, kdo se dostal na scestí a pár z nich mělo možnost se rozhodnout. Co se dělo se zbytkem bylo sice bravurně zvládnuto, pachy hniloby jako bych snad i cítila. Jenže i když mělo všechno v těchto kapitolách jakýsi barevný nádech (byť v tmavých odstínech), následný pocit byl jaksi černobílý – buď a nebo. Jasně, že když se setkáme s někým kdo něco provedl, uděláme si názor, zda toho člověka chceme ve své blízkosti nebo ne, ale u 180 stupňů jsem čekala méně, z mého pohledu, infantilní hodnocení.

Kolem a kolem mne mrzí, že kniha Lukáše Havlase 180 stupňů neměla větší dosah na sociálních sítích nebo mne minula. Jde o českého autora, kterému se povedl hodně zajímavý a neobvyklý román. I přes mé výhrady za přečtení stojí.

Lukáš Havlas 180 stupňů: Když se vám život obrátí naruby