Recenze: Sokolník – další zdařilý kousek do krimi thrillerové poličky!

Isabella Maldonado je tu se třetím dílem série o agentce FBI Nině Guerrerové a laťka je po předchozích dvou dílech (Šifra, Hadí oči) velmi vysoko. Udrží ji, sotva podleze nebo s rezervou přeskočí? A půjde o nekončenou sérii nebo se konečně najde autor, který ví, kdy přestat?

Nový případ agentky FBI Niny Guerrerové nás opět zavede do arizonského Phoenixu. Na tamní univerzitě se za poslední měsíce pohřešuje už šest studentek. Policie i agenti FBI horečně pátrají. Vyšetřování získá na naléhavosti, když detektivy v náhodně objevené šachtě opuštěného dolu ohromí bizarní nález: pět dívčích těl v různém stadiu mumifikace. Specializovaný tým FBI, jehož je Nina součástí, nepochybuje o tom, že má opět co dělat se sériovým vrahem. Situace se mění každým okamžikem. Pátrací tým ve strhujícím tempu rozkrývá vrahův psychologický profil i motivaci, jeho totožnosti však nejsou o nic blíž.

Na úvod si na férovku přiznáme, že Sokolník není ničím originální. Máme tu standardní scénář i zpracování – zaběhnutý tým vyšetřuje případ a závodí s časem. Můžete začít Sokolníkem bez znalosti předchozích dílů? Ano, ale přijdete o vývoj nejen Niny jako postavy, ale i vztahů v týmu a tím pádem se ochudíte o zajímavou minulost hlavní postavy a to by byla celkem škoda.

Sokolník nedosahuje brutality knih Chrise Cartera nebo Lindy Castillo, takže pokud nemusíte přemíru násilí a krve, jde o velmi dobrý tip na knižní detektivní krimi. Příběh je nám vyprávěn ve třetí osobě a máme možnost sledovat nejen tým, ale i nahlédnout do vrahovy mysli. Kapitoly jsou spíše kratšího rozsahu, což naprosto zbožňuji a výrazně lépe se mi potom kniha čte. První polovina z 368 stran je poněkud pozvolnější. Druhá půlka má potom o dost svižnější děj a větší spád.

Isabella Maldonado se drží i několika klasických krimithrillerových klišé a jede v zajetých a ověřených kolejích, což není nutně negativní hodnocení. Neoriginalitu dokáže vyvážit svým talentem, kvalitním zpracováním i solidními základy. I když vyšetřovatelé hodně zapojují mozek, práci s důkazy a dedukci, jsou zobrazení jako obyčejní smrtelníci, kteří mají emoce, dělají chyby, jednají impulzivně, pro strom nevidí les a nemají extrémní superhrdinské schopnosti – což kvituji s povděkem. Bohužel je tu opět ten ohraný prvek v podobě osobní zainteresovanosti v případu a nakládačky, která je hlavním hrdinům vždy uštědřena a občas už je to celkem otrava. To jen takový čtenářský povzdech.

Nina se od té doby policejní helikoptérou svezla jen jednou, když ji nasadili na zvláštní úkol v okrese Fairfax, ještě v dobách, kdy pracovala u policie.  Pořád se jí vybavovalo, co jí tehdy řekl pilot těsně před startem. „Tohle není žádná luxusní mašinka. Je to v podstatě kýbl šroubů, kterej dělá, co může, aby nad ním nevyhrála gravitace, ale hlavně se snaží v jednom kuse rozprsknout na všechny strany.“ Spiklenecky se na ni tehdy zašklebil a pak se obrátil zpátky k řízení. „U sesle mát pytlík na blití, kdyby to nešlo jinak. Já s tím dolů nepůjdu dřív, než splníme úkol.“

Dobré ovšem je, že se podle všeho Isabella Maldonado drží rozumného rozsahu sérií a píše trilogie. U nás tedy vyšla kompletní Nina Guerrerová (proběhla i informace, že se Šifra dočká filmové verze a hlavní roli bude hrát Jennifer Lopez) a já pevně věřím, že dojde třeba i na starší Verandu Cruz či právě rozepsanou trilogii Daniela Vega. Potenciál tam rozhodně je a to poměrně vysoký. Sokolník je čtivý, napětí i drama má rozumnou míru, zápletka působí realisticky (navíc zlehka nakoukneme do egyptské mytologie) a nic není vyhnáno ad absurdum. Postavy jsou pestré, je jich akorát a stejně tak detailů. Vyšetřování případu má hlavu a patu a i když v podstatě nejedná o nic ultra originálního a strhujícího, je i tak potřeba zdůraznit a vyzdvihnout, že jde o velmi kvalitní krimi thriller, který je důstojným zástupcem této knižní kategorie.

Isabella Maldonado má talent. Hrát roli může i fakt, že se má kde inspirovat, neboť sama skutečně pracovala jako agentka FBI. Je skvělá vypravěčka, umí čtenáře zaujmout, chytit a nepustit. Udržela laťku nastavenou předchozími dvěma díly a celá trilogie tak rozhodně stojí za pozornost.

zdroj obrázku: nakladatelství Metafora

Isabella Maldonado Sokolník