Recenze: Tahle země není pro starý – Audiokniha drsná jako pouštní písek

Cormac McCarthy bývá označován za jednoho z nejlepších amerických prozaiků současnosti. Ne nadarmo získal jeho postapo román Cesta Pulitzerovu cenu. Ostatně doposud to byla také jeho jediná kniha, která se u nás dočkala své audio podoby. Přitom má na svém kontě deset knih a jeho volná trilogie z americko-mexických hranic (odtud hraniční trilogie) s částmi Všichni krásní koně (1992), Hranice (1994) a Města na planině (1998) je po literární stránce ceněna hodně vysoko. A přesto na plátna kin vstoupila jako první až jeho novela Tahle
země není pro starý
(u nás vydalo Argo v roce 2007 v překladu Davida Petrů). Tu přivedli ve stejném roce na plátna kin bratři Coenové a odnesli si za to mimo jiné čtyři Oscary a dva Zlaté glóby. Pojďme si tedy přiblížit, čím tento morální westernový thriller Nathana a Joela Coenovi tak zaujal.

Všechno začíná na neobydlené polopouštní texaské pláni nedaleko Mexických hranic. Svět, kde neplatí zákony, ale spíš právo silnějšího. Jestli se někde v Americe dařilo pašeráctví, tak je to právě tady, v příhraničí. A kde jinde by si drogové kartely mohly vyřizovat účty (míněno předávání peněz a drog) než v opuštěné savaně daleko od lidí. Ovšem někdy se stane, že se taková předávka nevydaří a všichni skončí mrtví.
K pozůstatkům jedné takové nevydařené předávky se více méně náhodou dostal i bývalý svářeč, příležitostný lovec a manžel Llewellyn Moss. Některá rozhodnutí vám změní život tak, že se nestačíte divit. To přesně se stalo Mossovi, když při prohledávání mrtvol mexických pašeráků drog narazil na aktovku plnou peněz. Přestože ví, že si pro peníze mafiáni někoho pošlou, rozhodne se si je nechat. Přes to že jako veterán z Vietnamské války ví jak přežít v džungli i válečné vřavě, nebude to mít Llewellyn lehké. Protože každý člověk dělá chyby a záhy mu bude na stopě nejen místní šerif Bell, ale především nájemný psychopatický vrah Anton Chigurgh. Hon na kočku a myš právě začíná.

Když promluví mistr

McCarthy je známý tím, že kromě strohých, úsečných dialogů a přesného a výstižného, ale nikterak zdlouhavého popisu přírody, vkládá do svých příběhů a především do úst svých hrdinů myšlenky o úpadku Ameriky a to v podobě dlouhých monologů. Tahle země není pro starý není výjimkou. Toho si jistě byli vědomi v audio vydavatelství Tympanum, když roli vypravěče, jímž není nikdo jiný než stárnoucí šerif Bell, svěřili ostřílenému narátorovi a herci, jenž po deset let působil jako pedagog na Vyšší odborné škole herecké, Janu Vlasákovi. Jan Vlasák je nejen skvělým hercem (jak dokázal nejen v mnoha divadelních hrách, ale také například v televizní minisérii Bezvědomí, kde skvěle ztvárnil roli estébáka). V audioknize Tahle země není pro starý ztvárnil nejen stárnoucího šerifa Bella, v jehož postavě se našel a která je mu asi nejbližší, ale také Mosse a jeho ženu Carlu, zabijáka Chigurgha i ostatní muže a ženy, jenž jim zkříží cesty. Pro ženské postavy zvolil jemnější odstín hlasu, ale ten rozdíl mezi Carlou či Bellovou ženou Lorettou a jejich mužskými protějšky není nijak markantní. Ostatně drsná země plodí drsné ženy, že? Vlastně celý Vlasákův přednes je překvapivě civilní a takřka bez velkých hlasových výkyvů. O to víc se mu tak podařilo podtrhnout depresivní atmosféru knihy. Bellovy úvodní promluvy ke čtenáři jsou navíc, díky jakémusi echo efektu, ještě více zádumčivé. Ale jestli něco dodává této audioknize opravdu depresivní atmosféru, je to hudba z pera muzikanta, výtvarníka a v neposlední řadě hudebního skladatele Jakuba Königa. V ní je slyšet kvílení větru nad prérií i písek skřípající pod botou. Zkrátka hudba, jakou by složili Nick Cave či Neil Young.

A nenechte se zmást pastelovými barvami, jimiž je vyveden cover audioknihy. Tahle země je šedá a ponurá a pod žhavým sluncem nemáte čas zestárnout.

Sečteno a podtrženo. Tohle je opravdu sympatický počin, ne-li velkolepý, tak přinejmenším kvalitní návrat Cormaca McCarthyho na audio-knižní scénu.

Kniha: