Recenze: Poklad ve Stříbrném jezeře – Zavzpomínejte na dětství s Martinem Fingerem

Kdo z nás nevyrostl na knihách Karla Maye? Příběhy z pera německého autora dobrodružných románů hltal svého času snad každý.  A pokud někdo nepropadl knihám o náčelníkovi Apačů Vinnetouovi a jeho pokrevním bratru Old Shatterhandovi, zasáhli ho jejich filmové verze, v nichž hlavní role ztvárnili Lex Barker a Pierre Brice. Poklad ve Stříbrném jezeře je vlastně takovou esencí toho jakým stylem Karel May psal (lehce zidealizovaný Divoký západ zabydlený civilizací nezkaženými čestnými indiány, po jejichž boku stojí vždy stateční bílí zálesáci /často německého původu/, kteří jsou esencí humanismu a k násilí se uchylují jen v nouzi nejvyšší.) Proti těmto hrdinům stojí vždy ziskuchtiví, bezohlední bílí muži, často toho nejhrubšího zrna.

Pokladu ve stříbrném jezeře je hlavním padouchem šéf trempské bandy, vrah a zloděj Cornel Brinkley. Ten se snaží získat zlatý poklad dávného indiánského kmene, který je ukryt  v podzemí umělého ostrůvku uprostřed Stříbrného jezera kdesi v Utahu. Že to nebude mít snadné, je jasné hned od začátku, protože tahle kniha je vlastně takový pěkný crossover, neboť zlotřilému Cornelovi se do cesty postaví snad všichni význační hrdinové Mayových románů. Nejdříve se s ním setká na palubě parníku na řece Arkansas Old Firehand a zálesák s pisklavým hlasem honosící se přezdívkou Tetka Drollová, posléze se k nim přidají nejen zálesáci Dlouhý Davy a Tlustý Jemmy, ale především slavný Old Shatterhand a jeho rudý bratr Vinnetou. Tento dobrodružný příběh vyšel poprvé časopisecky v letech 1890-1891 a o tři roky později se dočkal i knižního vydání. U nás vyšel poprvé již v roce 1902 v překladu Josefa Ladislava Turnovského. Ačkoli za ta léta možná trochu zestárl a Mayovi indiáni mohou z pohledu dnešních čtenářů působit trošku úsměvně, dočkala se kniha několika dalších vydání, filmového zpracování a také dvou audioknih. Poprvé vyšel Poklad na Stříbrném jezeře v roce 1984. Tehdy ho vydala Knihovna a tiskárna pro nevidomé Karla Emanuela Macana a načetl ji Tomáš Töpfer. Nyní vyšla z novu a to pod křídly audiovydavatelství Tympanum.

Orlisko nad námi brázdí vzduchdolů vrhává se jako dobrodruhkdyž ucítí z mrtvol sladký puch.
Teď však tam nahoře ztuh!

Role vypravěče se ujal Martin Finger, jehož tvář známe především z detektivního seriálu Devadesátky. Finger není v audioknižních vodách nezkušeným plavčíkem, jeho hlas jsme mohli slyšet nejen v audioknihách ze série Zaklínač, ale také například v příbězích o vládci vlků černokněžníku Roganovi.  Finger si s Töpferem v ničem nezadá. Jeho přednes je takřka bezchybný a nepostrádá nádech humoru a jemné ironie. A to nejen ve chvílích kdy mluví Básník prérie Gunstick Uncle, ale především tehdy, když mluví Old Shatterhand či Vinnetou. Veskrze civilnímu Fingerovu přednesu dodává tohle zabarvení zvláštní a zajímavý podtext. Jediné, co mu lze tedy vytknout, je jeho pojetí Tetky Drollové. Ta má sice správně sípavě pisklavý hlas, nicméně kdykoliv nastoupí na scénu (a to i ve chvílích kdy šeptá), musí posluchač chtě nechtě ztlumit hlasitost přehrávání. Jestliže jednu třetinu kvalitní audioknihy zaručí dobrý vypravěč a druhou kvalitní postprodukce (té v tomto případě prakticky není co vytknout), o třetí se musí postarat hudební složka. Ta se v případě tohoto příběhu nese logicky především ve stylu country. Tedy spíše evokuje melodie Neila Younga lehce šmrncnuté špetkou Moricconeho. Občas pak zazní melancholická indiánská flétna a iluze Divokého západu je takřka dokonalá.

Sečteno a podtrženo. Poklad ve stříbrném jezeře by klidně snesl trochu toho krácení, ale díky Martinu Fingerovi se i jeho nekrácená verze poslouchá velice příjemně. Jako připomínka toho co jsme jako kluci a holky v mládí hltali, je tahle audiokniha takřka ztělesněním snů. Jestli osloví dnešní kluky a holky, to už je věc jiná.

Interpret: Martin Finger
Délka: 15:20:00

Zdroj obrázku: Audiolibrix.cz, ACB.cz