Recenze: Podivný počátek se rozjíždí pozvolna, ale pár es v rukávu má

Neustále na příběhy rozdělené na díly nadávám. A přesto s nimi i přes své přesvědčení opět a opět začínám. Jsem nepoučitelná? Nebo naivní? Spíš bych řekla, že jsem prostě knihomol, který v dnešním případě neodolal nádhernému obalu, svému oblíbenému místu (kniha se odehrává v Londýně) a nechal se tak lapit do sítí!

Londýn, 1887. Po pohřbu své staropanenské tety může osiřelá Veronica Speedwellová pokračovat ve svých cestách po světě a věnovat se vědeckému bádání – a příležitostným milostným avantýrám. Zběhlá v lovu motýlů stejně jako v odhánění ctitelů, Veronika se hodlá vydat na svou životní cestu. Osud má však jiné plány, když Veronika překazí svůj vlastní pokus o únos s pomocí záhadného německého barona, který jí nabídne útočiště v péči svého přítele Stokera, samotářského a mrzoutského přírodovědce. Než jí však baron stačí prozradit, co ví o spiknutí proti ní, je nalezen zavražděný – a Veronika se Stokerem se tak jako obezřetní partneři vydávají po stopě nepolapitelného útočníka, aby se dopátrali zlovolné pravdy.

Uznejte, že anotace zní dobře… viktoriánský Londýn, neotřelá hlavní hrdinka a tajemství! K tomu jako bonus originální a pestrá obálka, která vypráví příběh a neuvěřitelně mě baví. Proto jsem se rozhodla informaci o sérii tak trochu ignorovat. Vždy je totiž naděje, že kniha bude mít kloudný konec.

Deanna Raybourn si nevedla vůbec zle. První polovina z 368 stran je poněkud těžkopádná a trvá, než se věci dají do pohybu. Hodně to usnadňuje Veronica, která je prostě úžasná. Je impulsivní a zároveň rozumná. Umí se krásně rozvzteklit, jindy zachovat chladnou hlavu. Nemá žádné nadpřirozené schopnosti, není superhrdinka. Od ostatních odlišuje, protože je poněkud promiskuitní, svérázná a nebojí se cestovat sama. Ani jedno z toho není v Anglii na konci devatenáctého století úplně běžné. A aby ještě k tomu měla nejen přírodovědecké znalosti, ale živila se chytáním a preparací motýlů? Neslýchané!

Přidejte k tomu Stokera (sice to lehce zavání možným upírským nádechem, ale pr, ne), což je přitažlivý vznětlivý morous, a máte velmi třaskavou dvojici, jejíž chemie je jednoduše zábavná. A to prosím bez špetky pikantérií. Ano, mé zvrhlé já má chuť trochu kňourat, leč umlčme ho.

Ona zlovolná pravda, zmíněná v anotaci, je na můj vkus docela… moc. Průměrně sečtělá lama nemá problém odtušit, odkud bude vítr foukat a to mě v závěru poněkud otrávilo. Nicméně nakonec jsem pokrčila rameny s konstatováním, že jsem si čtení vlastně užívala a spíš než cíl samotný mě bavila cesta k němu.

„Dokud ten balíček neotevřeš, je možné všechno na světě. Může obsahovat jakékoli tajemství. Mohou to být vlastnoruční dopisy Marie Stuartovny nebo také baronův seznam prádla poslaného do prádelny nebo tam může být odhalení, že tvá matka byla ruská vévodkyně.“

Bohužel pointa je předvídatelná, avšak než k ní Deanna Raybourn došla, vystavěla příjemné a poutavé základy, které knihu zachránily. Podivný počátek je pozvolný historický detektivní román, kde hlavní postavy – dva amatéři, nikoli detektivové – vyšetřují smrt přítele, aby očistili sami sebe a našli pravdu. Dělají chyby, lezou, kam nemají, riskují, mají taky občas štěstí stejně jako smůlu. Dialogy jsou příjemné, děj není překombinovaný a detailů je příjemná a rozumná míra.

Vzato kolem a kolem, mohu vytknout dvě věci – loudavý začátek a mé osobní výhrady k rozuzlení. Oproti tomu vyzdvihuji chemii, vysvětlení, promyšlení děje, postavy a prakticky i absenci romantické linky v klasickém pojetí. Dobrodružství bylo čtenáři dodáno v rozumné míře, akce se vyskytovala tak akorát. Podivný počátek díky tomu všemu působí velmi uceleně. Mám radost a s chutí se s postavami ráda setkám v dalším pokračování.

PS: k otázce konce – je uspokojivý. Logicky, s ohledem na existenci dalších dílů, chybí epilog, ovšem nekoná se žádná pachuť z nezodpovězených otázek či chuť autorku uškrtit, protože chybí vyvrcholení a příběh zůstává otevřený. V originále už je zatím venku osm knih a zcela upřímně doufám, že vyjdou postupně i u nás. Ač je spojuje ústřední dvojice, podle anotací to vypadá, že jsou jednotlivá dobrodružství uzavřená.

zdroj obrázku: nakladatelství Ocelot, Amazon.com

Deanna Raybourn Podivný počátek