Recenze: Pod hladinu není komplexní, ovšem rozhodně poutavý průvodce podmořským světem

Netradiční formát, přírodovědné téma a další tip na krásnou knihu nejen pro děti z populárně naučené sekce je na světě. A že už Vánoce byly? Co má být?! Tip na knižní dárek se přece hodí bez ohledu na datum v kalendáři či roční období. Já tu dnes mám jeden pro milovníky podmořského světa:

Co a kdo se skrývá v modré hlubině? Jaké tvory bychom tam mohli potkat? Oceán je plný zajímavých a někdy dokonce podivných stvoření. Knížka ti ukáže, jaká jsou a jak hluboko ve vodě žijí. Neencyklopedická kniha provází malého čtenáře zdánlivě nekonečnou mořskou hlubinou.

Na první nádech nás dostane vůně tiskařské barvy. Pokud vám vadí, možná u vás kniha narazí, já si ale tento vjem velmi užívala. Mám to ráda i u komiksů. Hned poté se ukáže, že nás Pod hladinu nebudou doprovázet čísla stránek, nýbrž – zcela tematicky – stupnice v metrech po levé straně. Jak budeme klesat hlouběji a hlouběji, pozadí stránek začne postupně tmavnout, což je další velmi příjemný prvek.

Ještě než se dostaneme ke slovu na úvod, je nám ukázáno rozdělení podmořského světa do pěti hlavních zón, v němž je vyjmenováno i několik živočichů v každé této oblasti (ty jsou rozděleny podle hloubky). Postupně nám potom Gianumberto Accinelli (web) jednotlivé zóny představí a s nimi i mnoho dalších obyvatel světa pod hladinou. Je mezi nimi např. lední medvěd, tučňák císařský, narval, zubatka Sloanova, kostižerky, korunovka hojná, terčovka a celá řada dalších.

Jejich rejstřík najdeme na konci knihy. Je řazen abecedně a obsahuje nejen hloubku v metrech, ve které zvíře žije, ale i obrázek, čímž je rejstřík skvěle uzpůsoben právě dětským čtenářům, kterým je primárně určen.

Spolu s dětmi se i my dozvíme nějakou tu zajímavost, nenucenou zmínku o nutnosti chránit přírodu a tak dále. Víte kupříkladu, na kolik minut umí zadržet dech tučňák císařský? Kdo má nejobjemnější oči – velké každé jako dva fotbalové míče – v živočišné říši? Kde žijí kostižerky a skutečně se živí kostmi? Zároveň nám  Gianumberto Accinelli sepsal i něco o biodiverzitě a plastech. Je dobré seznámit se i s tím, co objevovanou oblast či svět ohrožuje a poškozuje.

Pokud čekáte komplexní informace o každé rybě či tvorovi, můžete být lehce zklamaní. Podrobnosti se dozvídáme jen o některých (jsou vyjmenováni v úvodním rozdělení do jednotlivých zón podle hloubky). Na druhou stranu už anotace uvádí, že Pod hladinu je neencyklopedická publikace. Já bych ji označila za jakýsi úvod do poznání podmořského světa, především pro mladší děti. Kvituji s velkým povděkem, že jsou ilustrace Giulie Zaffaroni velmi realistické, nepřehnané a přitom jemné a nijak křiklavé.

Pod hladinu můžete pořídit dětem čtyřletým stejně jako devítiletým a v obou případech si v ní budou listovat rádi. Oceňuji nenásilnou formu podání informací a rovněž jejich přiměřené množství. Děti nasávají vědomosti jako houby, takže není důvod s nimi podobné publikace neprocházet. Možná si nezapamatují hned vše, ale věřte, že se ke knize mohou vracet a přijdou s celou řadou doplňujících otázek. I já se dozvěděla hodně nového a procházení obrázků i čtení si užívala. Pod hladinu zdaleka neobsáhne celý podmořský svět, což ani není účelem, ovšem chválím koncept, ilustrace i sdělení.

zdroj obrázků: nakladatelství Portál

Gianumberto Accinelli Pod hladinu