Recenze: Jsem ráda, že moje matka zemřela – upoutalo názvem a dostalo do kolen obsahem

Absolutně nevím, kdo Jennette McCurdy je. Samozřejmě teď už tuším, že jde (šlo) o slavnou dětskou herečku seriálu iCarly na Nickelodeonu. Upřímně to jde kolem mne asi jako Hannah Montana. Takže jsem šla po knize čistě kvůli názvu a anotaci, která mimo jiné slibovala i černý humor. No, ten jsem tam moc nenašla. Možná proto, že jsem četla dílo ve slovenštině?

Od prvních stran knihy jsem byla v šoku. McCurdy se sice snažila psát s jistým nadhledem, ale i jen to obyčejné popisování života v její rodině mne zasáhlo přímo do srdce. Jak už jako malá holčička čelila problémům dospělých, protože měla narušenou mámu. Proti které se nikdy nikdo nevzbouřil. Když se pak snažila malé Jennette vnutit sen o herectví, snažila jsem se v tom vidět jistý únik. Hrozně mne mrzelo, že životní styl donutil malé dítě těšit se vypadnout z domu do kostela. Brzy jsem pochopila, že i když autorka zvolila nadnesené popisy toho, co se děje na castinzích či natáčení s malými dětmi, neubránila jsem se nechuti si pustit jakýkoliv seriál s dětmi. Dělo se tohle i při natáčení Krok za krokem, který mám tak ráda?

Zapálení matky pro to, aby její maličká Jennette byla filmovou hvězdou, bylo vlastně nic oproti tomu, jak se k ní chovala, jaké v ní vzbuzovala pocity. Když pak přišla na řadu anorexie, bylo mi zle už skoro fyzicky. Bála jsem se pokračovat ve čtení, protože se showbyznysem souvisí i alkohol či drogy a tím pádem i skandály. Nechtěla jsem, aby ta malá rozkošná holčička, která vlastně nikdy neměla dětství (scéna s dědečkem při sekání trávníku mě rozbrečela…), spadla do kolotoče zla ještě většího, než měla doma.

Nevím, nakolik uvěřitelné popisy v knize mohou být. Líbilo se mi však, že se autorka snažila obsáhnout všechno. Například návštěvy psychologů při boji s bulimií byly hodně zajímavé a samotnou mě motivovaly položit své terapeutce otázky, kterých jsem se bála. Díky knize Jsem ráda, že moje matka zemřela jsem i já ve svém životě našla odvahu otevřít dlouho zavřené šuplíčky schované hluboko a daleko od mého současného života. Takže věřím, že svým dílem Jennette McCurdy může motivovat dokonce víc než jen šokovat.

Jennette McCurdy Jsem ráda, že moje matka zemřela