Recenze: Zasloužila si Půlnoční knihovna tolik online propagace?

Půlnoční knihovna způsobila minimálně na Instagramu boom! Líbivá obálka a příslib cestování časem a vesmírem a možnost zkoušet si životy, které bychom mohli žít… Nebo minimálně Nora, která se rozhodla umřít a zasekla se mezi životem a smrtí.

Matt Haig nám svým dílem ovšem nepřináší nějakou obyčejnou, prostoduchou fantasy s romantickou zápletkou, jak by mohlo zařazení na Databázi knih evokovat. Ne ne. Od Půlnoční knihovny můžete čekat všechno jen ne odpočinek! Je to totiž záhul. I když si myslíte, že je příběh Nory otravný a na poselství a princip knihovny přijdete po pár kapitolách, stojí za to knihu dočíst. Má smysl namáhat mozek a proplouvat filosofickými citáty velikánů, především pak dominuje pan Thoreau a jeho pohled na svět.

Půlnoční knihovna byla táhlá, přesto ke konci zvedla tep, zda vše klapne a Nora dosáhne svých cílů. Ve svém poselství mi připomínala (ok, vzdáleně, ale připomínala) Dalajlamovu kočku. Nenásilným způsobem se čtenáři dostala pod kůži a donutila jej zamyslet se, zda on sám je v životě spokojený. A změnilo by se něco, kdyby se člověk rozhodl kdysi jinak? Kdyby si šel za dětským snem a stal se astronautem? Nebo pacifistou? A měnil by cestovatel životy svůj osud kvůli sobě nebo aby se zavděčil okolí? A byla by to správná změna?

Myslím, že Půlnoční knihovna by měla být povinnou četbou pro holky a kluky v pubertálním věku nebo pro maminky na mateřské. Proč? Protože v situacích, ve kterých se ocitne Nora, se ocitá spousta z nás. Každý ty problémy nebo i jen svůj vlastní život řeší po svém, ale deprese je v moderním světě svině. Půlnoční knihovna nenásilnou formou člověka lehoulince filosoficky vzdělá a ukáže mu, že za každým mrakem je slunce. Jen někdy chvilku trvá, než vykoukne.

Zdroj obrázků: Databáze knih, Mezizenami.cz

Matt Haig Půlnoční knihovna