Recenze: Hardcore historie: Rodí tvrdá doba tvrdé lidi?

Znáte to, někdy není prostě čas na to, abychom stihli všechno. Priority máme každý jinde. Já tak začala po předání dítěte do péče jiného člena rodiny cvičit a vařit. Na knihy mi najednou nezbýval čas, pokud jsem chtěla i spát. A tak jsem znovu “sklouzla” k audioknihám. Dokonce jsem, já hloupá, zjistila, že můžu “číst” i při cvičení! Pojďme se spolu dneska podívat na knihu o historii s podtitulem Jak apokalyptické momenty dějin formovaly lidstvo od Dana Carlina. Který má, mimochodem, i podcast s názvem Hardcore history.

Netradičně bych ráda vložila kousek z anotace, kterou u audioknihy na Audiotéce najdete:

Zkoumat dějiny s Danem Carlinem je jako vydat se na cizí planetu, kterou také obývají lidé. Biologicky stejní, ale kulturně odlišní. Co všechno se můžeme z trosek vyspělých civilizací dozvědět sami o sobě? Rodí tvrdá doba tvrdé lidi? A doba spokojeného blahobytu lidi změkčilé? Znamenal pád Římské říše pro její obyvatele pohromu, nebo vítanou změnu?Ochrání nás hrůza z nukleárních zbraní před další světovou válkou? Kolikrát jsme už stanuli na jejím prahu?

To, co vidíte výše, jsou víceméně věty, které mne přesvědčily ke koupi a následnému poslechu. Zajímavě podané otázky, které mi občas vyvstaly na mysli, když jsem někde shlédla spot o historii. A taky vzpomínky na memorování dat a událostí. Dan Carlin sice sem tam nějaká data zmíní, ale především dává dějinné události do souvislostí, hledá širší vztahy (které se stejně dají jako nedají podložit nějakým relevantním důkazem). Zmiňuje jak základní fakta, tak drobnosti, které mohly ovlivnit sled událostí. Jen se na ně přišlo až po tom, co byly vydány učebnice dějepisu. A co si budeme nalhávat, aktualizují se učebnice často? Často svůj výklad doplní i odkaz na jinou literaturu – já tak například přečetla Zvony Nagasaki. Bohužel, některé knihy česky nevyšly a jdou sehnat jen v originále na Amazonu. Co mi nejvíce utkvělo v hlavě z poslechu celé knihy? Dvě věci. Že se ve škole téměř vůbec neučíme o asijské historii – přitom je TAK zajímavá a vysvětluje tolik evropských událostí! Druhou věcí, na kterou bylo nahlíženo jak v úvodu, tak pak v kapitolách o epidemiích a válce – co to je morálka a jak bychom se zachovali na jejich místě v jejich době my?

Audiokniha vznikla na základě knižní publikace a v Česku vyšla díky Jan Melvil Publishing. 10 hodin a 9 minut nás provází hlas Zbyška Horáka (známý je jeho dabing Jeremy Clarksona, jednoho ze tří moderátorů legendární show Top Gear), který čas od času podkreslí výrazná úderná hudba dodávající dramatický nádech. Kapitoly spolu sice souvisejí, často se tematicky prolnou, ale Carlin a následně Horák a tým kolem odvedli skvělou práci a v každé další části knihy, výrazně hudebně oddělené, nám poskytli materiál, nad kterým by se dalo dlouho přemýšlet a diskutovat. Hardcore historie nejen popisuje základní katastrofy lidstva, ale pokládá i otázky, na které si ne vždy jsme jistí, zda chceme znát odpověď.

Sama spatřuji nevýhody v tom, že jde o “amatérský” výklad. Carlin není vystudovaný historik, víceméně se svezl na módní vlně podcastového boomu. Že je i reportér dokazuje forma, jakou Hardcore historie působí – investigativně v tom ne zrovna dobrém slova smyslu, pojmuto spíše pejorativně. V audio podobě knihy rovněž nejsou k dispozici odkazy na zdroje. Což je ovšem otázka, zda publikace knižní takovou pasáž vůbec obsahuje. Jako doporučení pro vzdělání bych Hardcore historii asi nedoporučila. Pro získání nějakých zajímavých vědomostí – proč ne. Vše se dá ověřit. A jak jsem již psala výše – doporučení knih jiných autorů u mne mělo úspěch.

Zdroj obrázku: Audioteka.cz

Dan Carlin Hardcore historie