Recenze: Zaslouží si Jeho banán ten humbuk?

Sakra kluzké sousto, které nešlo spolknout tak snadno, jak jsem předpokládala

Nesnáším, když ze mě autor/ka dělá blbce. Na druhou stranu uznávám, že není vhodné jít do knihy s předpojatostí a snahou mít názor předem a čtením si ho pouze potvrdit. Pak dopadnete jako já. První polovinu příběhu jsem trpěla, protože přesně tohoto prohřešku jsem se dopustila. Čili: Očekávání ano, předsudky nikoli!

Snaha knihu sepsout jen proto, že je kolem ní moc velký rozruch a vám se, hypoteticky, zdá neoprávněný, je zbabělé a nedospělé. A protože v srpnu už budu dospělá 2x, měla bych se dle toho chovat dvojnásob. Takže jsem si vylila srdíčko na úvod a jdeme oloupat slupku.

Banán není nejhorší. Nicméně ani nejlepší. Je to případ knihy, kterou slupnete jako malinu. Budete se u ní bavit, smát, bude vás i notně srát, ovšem za hodinu po dočtení nebudete mít šajna, o čem vlastně byla. Cením si obalu, který mi neservíruje naháče s pekáčem buchet v peřinách. Autoři obálek netuší, že mě by ohromil jedině za předpokladu, že by ten pekáč buchet byl skutečný. Jsem spíš na obleky, kravaty a pány o něco starší. Autorka se snaží z jednoho dvojsmyslu vytěžit maximum a balancuje tak na hraně, kdy je to ještě akorát a kdy už je toho naopak moc. I dobrých banánů nesníte bednu. Nebo jinak (protože se dívám na živý exemplář člověka, který jich fakticky bednu sežral. Slupky narval do šuplíku místo ponožek a bylo mu týden zle!) možná sníte, avšak bude vám pekelně šoufl!

Co se bohužel vybalancovat nepodařilo, jsou hlavní postavy. Ty mi k srdci rozhodně nepřirostly. Nataša mi byla nesympatická od začátku až do samého konce a o charakterovém vývoji Bruce si rovněž myslím své. Moc rychlé, uspěchané, nedomyšlené, nedotažené. Zachraňuje to humor, jakž takž slušná erotika a naděje, že autorka má co zlepšovat. Dílů je prozatím šest. Pokud tedy vyjde u nás i „Její třešeň“, zkusím, abych si buď potvrdila, nebo vyvrátila názor na spisovatelku a její tvorbu.

V jejím vlastním zájmu doufám, že tentokrát se vyhne jednomu ze základních klišé, ze kterého už mi slušně bublá mozek. Které to je? Od prvního okamžiku vědí, že se chtějí a vše bude přímo osudové, leč polovinu knihy pindají a kňourají, jak to nejde a absolutně nepřipadá v úvahu, aby na to za půlkou stejně vlítli. Není tohle spoiler? Není. Zkousnu kde co. Nejsem náročný čtenář, ale za tohle začínám strhávat body ve velkém. Jinými slovy „Banán“ nenadchne, neublíží, neohromí, neochromí. Zapadne v propadlišti dějin a skončí zapomenut v žumpě romanticko-erotického průměru.

A jedna technická poznámka pro současné i budoucí překladatele… výraz „pencil skirt“ nepřekládejte jako „tužková sukně“. Pokaždé (minimálně 6x) jsem měla chuť mrsknout čtečkou a jen její ne zrovna levná pořizovací cena mě od toho odradila… google překladač je dobrý pomocník, ale zlý rádce. Zlý, zlý, zlý! Je to POUZDROVÁ sukně!

Zdroj obrázku: databazeknih.cz

Penelope Bloom Jeho banán (2020)/ His banana (2018)