Recenze: Rudá galerie rozvášnila čtenářky

Spíše bych měla napsat, že se zvedla silná a vysoká vlna kritiky, která knihu celkem smetla, a zdaleka nekončí. V čem podle mě spočívá hlavní problém? V propagaci! Vysvětlím názorně – představte si, že jste průměrná romantická lama a erotiku sice můžete, nicméně jste raději, pokud je jí v knize věnováno méně prostoru a čím méně, tím lépe a čím něžnější, tím jste spokojenější. A najednou je tady krásná červená kniha zcela výjimečně s dámou (respektive její částí) na obálce – co si budeme namlouvat, pánové bývají k vidění častěji… a na její zadní straně na vás vybafne: „Mimořádně vzrušující dílo, které lze doporučit všem, kdo hledají vkusný romantický příběh okořeněný erotikou.“

Skutečně netuším, co za nápoj si autor tohoto tvrzení ráno dává k snídani, nicméně jeden z nás potřebuje odbornou pomoc. Respektive jeden z nás tří. Tiffany není autorka pro každého. Obecně jsem vypozorovala, že se čtenáři dělí na dvě skupiny. Jedni hledají krucifix, aby zahnali ďábla na ústup, a druzí ji hltají a skoro se nestydí. Já osobně se stydím a dělá mi to dobře. Je však nutné poznamenat, že na rozdíl od předchozích knih, které zatím v češtině vyšly (Siréna a Anděl), jde u Galerie o hodně slabý odvar co do zvrhlosti, hrubosti, drsnosti a oplzlosti. Teď se nebavíme o reálnosti příběhu, ale o jeho vnímání čtenáři.

Rudá galerie je takové free písmenkové porno. Romantiky tam je asi tak na jeden, maximálně dva odstavce. Hledat v ní romantický něžný příběh je čirá šílenost. Pokud jste na lovu peprnějšího čtení ve stylu Ahoj, já jsem Helmut, čistič bazénů (narážka na styl starých porno videí), jste tu správně. Příběh si na nic nehraje, nevodí vás za nos – fajn, teď trochu kecám, ovšem bez případných spoilerů nemohu větu dokončit.

Přestanu se vytáčet. Pro citlivější a něžnější duše Rudá galerie prostě není a obecně vzato by se této autorce měli vyhýbat obloukem. Pokud snesete detailnější popis sexuálního aktu, trochu experimentování (trochu víc… hodně… celkem dost!), máte bujnější fantazii a otevřenou mysl – směle do toho a váš názor mě velice zajímá. Za sebe hodnotím tři a půl, neboť jsem si nepřišla tak šokovaná a zaujatá, jako v případě Anděla. Nutno však říci, že jsem si čtení vychutnala, protože když už nic, tak se kniha vymyká. Je originální či jiná. A být originální v dnešní smršti erotické a romantické literatury je hodně velká vzácnost.

Fanoušky Tiffany Reisz by mohlo potěšit, že vyšel další kousek ze série Rudá, a sice s názvem Růže (u nakladatele Red, který spadá do skupiny Knihy Dobrovský). V březnu pak, pokud to asi popáté nepřesunou, vyjde u Joty Zámek hříchů. Malá odbočka od knih Siréna a Anděl a příběh věnovaný Kingsleymu. Bude-li to v mých silách, rozhodně se na obě knihy chystám a už se nemůžu dočkat, až budu znovu zvažovat, kdo z nás potřebuje silnější svěrací kazajku. Zda já, protože to hltám, nebo autorka, protože je něco takového schopná napsat!

Tiffany Reisz Rudá galerie (2020)/ The Red (2017)