Recenzia: Portrét velikána rockovej gitary: No Quarter: Tři životy Jimmyho Page

Led Zeppelin sú aj tridsaťdeväť rokov po svojom rozpade hudobným kultom. Vzývajú ho nielen prastaré máničky, pamätajúce sedemdesiate roky, ale aj mladí ofinatí rockeri, objavujúci klasiky svojich fotríkov. Preto neprekvapí, že v češtine vyšlo do roku 2019 trinásť (!) kníh, či už obrazových alebo klasických biografií, ktoré sa venujú osudom Led Zeppelin. Štrnástym príspevkom do rodiny kníh o jednej z najväčších kapiel rockovej histórie je neoficiálna biografia Jimmyho Pagea No Quarter: Tři životy Jimmyho Page.

Ako naznačuje už názov, tak kniha je rozdelená do troch častí. Prvá mapuje Jimmyho hudobné začiatky a čitateľa dovedie do obdobia, keď zakladal Led Zeppelin. Martin Power si dal obrovskú prácu s vykreslením Pageovho života pred jeho veľkým hudobným prielomom. Poteší tým predovšetkým encyklopedistov, ktorých zaujíma kariéra Jimmyho Page ako štúdiového hudobníka. Práve v tejto jeho životnej skúsenosti leží základ hudobnej pestrosti tvorby Led Zeppelin. Jimmy vtedy hral čo prišlo, či to bol pop, rock’n’roll, jazz alebo folk. Ide sa veľmi dopodrobna a rozoberajú sa tie najzaujímavejšie Pageove hudobné hosťovania. Kniha taktiež čitateľovi predstaví vzťahy Jimmyho s ďalšími významnými osobnosťami scény, predovšetkým s jeho rovesníkom Jeffom Beckom. Osobne mi prišla práve táto čas knihy najzaujímavejšia, pretože ponúka na jednom mieste množstvo zaujímavých informácii o dôležitej časti Pageovho života, ktorá sa v iných knihách o Led Zeppelin len stručne prefrčí na úkor neskorších škandalóznych príbehov.

Jadro knihy, pomyselný druhý Jimmyho život, sa venuje jeho hlavnej kapele Led Zeppelin. Táto časť je pre čitateľa zaujímavá v závislosti od toho, koľko toho už o histórie jednej z najikonickejších rockových telies v dejinách vie. Autor sa sústreďuje na Jimmyho perspektívu a píše veľa o príbehoch konkrétych skladieb, dobovom kontexte či o priebehu jednotlivých turné. Škandálom, excesom či drogovým závislostiach sa venuje skôr pomenej, ale nevynecháva ich. Veľmi citlivo sa pristupuje k Jimmyho fascinácii mágiou a ezoterikou, ktorá bola v minulosti často nepochopená novinármi bažiacimi po škandáloch. Určite vyváženejšie čítanie ako tá istá téma v podaní bývalého tour manžéra Richarda Colea v knihe Schody do nebe.

Posledná časť sleduje Jimmyho osudy po nedobrovoľnom rozpade Led Zeppelin kvôli úmrtiu Johna Bonhama. Opäť sa jedná o veľmi zaujímavé rozprávanie, i keď s omnoho smutnejším podtónom. Page sa dlho vyrovnával so smrťou kamaráta a jeho návrat na hudobnú scénu sa preto odkladal. Hlavne osemdesiate roky boli v jeho podaní veľmi rozpačité – blamáž na Live Aid 1985, neúspech kapely The Firm s Paulom Rodgersom, prakticky minimálne koncertné aktivity či povesti o pretrvávajúcej drogovej závislosti nevylepšovali Pageov mediálny obraz. Pevnú pôdu pod nohami nachádza až v deväťdesiatych rokoch (projekt Coverdale-Page, spolupráca s Robertom Plantom a Black Crowes). V súčasnosti sa venuje hlavne starostlivosti o hudobný katalóg Led Zeppelin a udržiavaniu odkazu kapely.

No Quater: Tři životy Jimmyho Page nešetrí na podrobnostiach a preto ponúka výnimočne komplexný obraz o jednom celkom slávnom gitaristovi. Kniha je fakt veľká, ale číta sa s ľahkosťou. Viem si ale predstaviť, že pre niektorých bude príliš suchá a zbytočne detailná. Veľkou škodou je, že sa do jej písania nezapojil samotný Page, pretože by to pomohlo vysvetliť niektoré nejasnosti, predovšetkým o jeho vzťahu k mágii a k ženám. Ak však máte radi príbehy v súvislostiach a milujete klasický rock, tak je táto kniha ako stvorená pre vás. Hudobnú genialitu Jimmyho Pagea som vďaka tejto knihy docenil zase o kúsok viac.

Martin Power No Quater: Tři životy Jimmyho Page