Recenze: Nakoukněte pod pokličku a ochutnejte Curling!

Jsou dva sporty, které mě fascinují a baví. Ani jeden není extrémně profláklý. Správně hádá ten, kdo tipuje curling. Tím druhým je potom snooker. Eventuálně bych ještě přidala šipky, aby to byla taková sportovní trojice. Dnes to tedy bude o prvním jmenovaném. Curling vstoupil do širšího povědomí díky letošním olympijským hrám v Pekingu. A přestože kniha Curling – Lesk i bída vyšla již vloni, se jmény Zuzana a Tomáš Paulovi (kteří v Pekingu sice nevyhráli, ale zaujali) se setkáte i zde. Ale pojďme hezky popořadě:

Kniha třináctinásobného mistra České republiky v curlingu je vůbec prvním titulem o tomto sportu publikovaným v naší zemi. Prolíná se v ní životopisná linie hráče, funkcionáře a trenéra Karla Kubešky s faktografickou deskripcí sportovního odvětví, které sice dosáhlo olympijského statusu, ale povědomí o něm není v Čechách zatím příliš silné. Curling je zde představen jako sport obsahující veškeré životní atributy, jako jsou vášeň, láska, nadšení a oddanost, ale také závist, prostřednost, žárlivost a smutek.

144 stran je rozděleno do 11 kapitol plus pár přídavků. Jako bonus samostatná pravidla curlingu. Radost dělají barevné fotografie i text. Pro lepší přehlednost nechybí na závěr i slovníček výrazů, protože co si budeme, sem tam zazní pojem, se kterým nemusí být čtenář úplně obeznámen, nebo mu vypadne, co přesně znamená, i když třeba curling sleduje už několik let.

Curling – Lesk i bída není kdo ví jak zábavné a dokonce ani záživné čtení. Požitek a přínos v ní najde ten, kdo je zvědavý a o tomto sportu by se rád něco dozvěděl. Případně ten, kdo ho už delší dobu sleduje a na našem trhu postrádal publikaci, která je mu věnovaná. Zjistíte, mimo jiné, že curling není mezi sporty žádný nováček a jeho kořeny sahají až do počátku šestnáctého století. Dočtete se, jaké byly jeho začátky u nás, kolik váží curlingový kámen, jaký je rozdíl mezi trenérem a koučem, jak náročné je komentovat olympijské zápasy nebo se snažit vybudovat curlingovou halu plus mnoho dalšího.

V jednu chvíli kniha trochu sklouzává ke kňourání zhrzeného funkcionáře nad tím, jak se proti němu všichni spikli, házeli mu klacky pod nohy, psali anonymy a na závěr s ním vyrazili dveře. Je však důležité si uvědomit, a právě to je takové velké pozitivum této knihy, že sport není jen o výkonu sportovců v tom či onom závodě. Jde o mnohem víc, v sázce je mnohem víc a stokrát můžete jít do všeho s nadšením, vášní a odhodláním, avšak narazíte. Mnohdy dokonce velice tvrdě.

Karel Kubeška nám poskytl náhled do zákulisí, který ukazuje to dobré i to špatné. Dává možnost získat jakousi zevrubnou představu o problémech, se kterými se potýká nejeden sportovní klub bez ohledu na sportovní disciplínu. Rovněž zachycuje, jak se curling za těch 30 let u nás postupně vyvíjel a jak dlouhou cestu ušel. Třeba by se to dalo podat zábavněji, možná i čtivěji, jenže potom by to asi bylo trochu o něčem jiném. Tady je k dispozici sonda bez přetvářky se vším hezkým i méně hezkým. Pro nadšence zajímavá publikace, pro nezúčastněné něco, co minou bez zastavení. Z textu je znát nadšení, zájem, odhodlání a láska. Curling si rozhodně zaslouží více pozornosti i fanoušků.

zdroj obrázku: epocha.cz, pixabay.com

Karel Kubeška Curling: Lesk i bída