Recenze: Případ mrtvého redaktora stojí na vratkých pilířích – ustojí to?

Vyjdu ze své komfortní zóny. I když jak se to vlastně vezme. Mm (gay) romance už jsem četla a bavily mě, takže to pro mě není zase taková novinka. Co nové je, je nakladatelství conQueer, které má v tuto chvíli venku dvě knihy a zatím patří pod křídla nakladatelství FantomPrint. Právě na jednu z novinek se podíváme dnes. K tomu si jeden nový anglický výraz, protože pravidelní čtenáři mých recenzí vědí, že si v nich celkem libuji.

Příběhy postarší staropanenské slídilky a její mimořádně důvtipné kočky vydobyly Christopheru Holmesovi hvězdnou kariéru bestsellerového autora detektivek. Až do této chvíle. Prodeje už nějaký čas klesají a jeho nový redaktor je na stařenky hrající si na soukromá očka těžce alergický. Christopher na radu agentky oživí své čtyřicetileté nemoderní já, do podoby sexy literárního lva a vyrazí na spisovatelskou konferenci v Severní Kalifornii, aby se pokusil zachránit upadající kariéru. Kariéru, která je skoro stejně mrtvá jako tělo, o které zakopne v lese. Ve zvláštním repete jednoho ze svých románů se tak Kit ocitne uvězněný v izolované chatě plné vyděšených žen – a v dohledu není jediný muž zákona. Tedy až na „JXe“ Moriarityho, bývalého poldu a bestsellerového autora. Muže, se kterým Kit kdysi dávno strávil noc… dobrá, možná tři.

Varování: Tato kniha obsahuje stržený most, izolovaný srub, zoufalé spisovatele, provinilá tajemství, řádícího vraha a jednoho fakt sexy bývalého poldu, který chce dávného milence vidět v želízkách – a to nejen kvůli zatčení…

Případ mrtvého redaktora názorně ukázal, že jde téma homosexuálních (a v této knize i bisexuálních) vztahů uchopit nenásilně, přirozeně a naprosto samozřejmě bez pocitu, že je na čtenáře vyvíjen nátlak či reklamní masáž. Skutečně se těším, že dostanou prostor i další vztahy, protože v poslední době mi přijde, že marketing přeje zejména těm, které v LGBTQ zahrnuje zejména písmenko G.

Držím v ruce úvod do zatím pětidílné série (v originále) a přiznávám, že mě trochu rozčiluje paperback. Jenže to je moje osobní averze, kterou jsem překonala hned po prvních deseti stranách. Příběh mě natolik lapil, že mi něco tak podřadného, jako je zvolená vazba, víckrát nepřišlo na mysl. Rovněž, coby slepýš, chválím volbu většího písma. Žánrově tu potom máme detektivku s jemnými náznaky thrilleru, která stojí na dvou celkem vratkých pilířích.

Testosteron naštěstí není výbušný, takže chatka nevyletěla do povětří, jak jsme na sebe vzdorně hleděli.

Prvním jsou zvolená jména hlavních postav – Christopher Holmes a JX Moriarity – ne, nemám tam překlep. Není to Moriarty, nýbrž skutečně Moriarity. Takže tu tak trochu parazitujeme na známých jménech dvou velkých protivníků. A tady taky veškerá podobnost končí. Díky bohu. Holmes není tak bystrý a všímavý, jako jeho jmenovec, nicméně má jiné přednosti a je to miláček. Moriarity je oproti tomu ten bystřejší, mladší, říznější a zápornější. Chemie mezi nimi je naprosto úchvatná a ano, sluší se poznamenat, že pokud máte problém číst gay erotiku, je dobré čtení Případu mrtvého redaktora zvážit. I když tu nedojde na extrémní detaily, pár podrobností padne.

Druhý vratký pilíř je letmá podoba s nejmenovaným legendárním dílem, kdy zůstane skupina lidí uvězněná na odříznutém místě, počet mrtvol překročí číslo jedna a vrah je rozhodně někdo z nich. Už to tady bylo mockrát. Vážně. V různých žánrech, v různých podobách – ze svých přečtených si vybavuji Deset mrtvých komiků nebo Štvanice. Může to fungovat? Může to překvapit a má to vůbec co nabídnout? Budete se divit, ale má. Stačí ty zmiňované vratké pilíře spojit kvalitní a pevnou základnou, případně ještě trochu podepřít humorem a bude to v pohodě.

Josh Lanyon předčila má očekávání. Vzala pestrou skupinku spisovatelů, které spojuje především pojem „chick lit“, což je model, ve kterém se všichni jako autoři v různém provedení i žánrech pohybují. Co to znamená? Jde příběhy s moderní ženskou hrdinkou, která řeší problémy související s ženstvím, emancipací, vztahy, rodinou a přátelstvím. A stejně jako v každém jiném žánru, i tady panuje mezi jednotlivými autory jistá rivalita, konkurence, intriky a boj o přízeň redaktorů.

Postav je tak akorát pro kloudnou orientaci v ději. Příběhu neuvěřitelně sedí ich forma, díky které sledujeme Christophera – jeho kroky i myšlenkové pochody. Dialogy jsou zábavné, chemie velmi zdařilá a amatérské pátrání (i když Moriarity je bývalý policista) má spád. Prostor dostávají i vztahy a špetka erotiky, což už jsem naznačovala výše. Případ mrtvého redaktora je nad očekávání čtivý, a i když se může zdát, že si vypůjčil kde co, opak je pravdou. Možná jen, aby si získal pozornost, potom si však už jde vlastní cestou, která je hodně zdařilá. A rozhodně příběhu prospělo, že Christopher není žádný vilný alfasamec s extrémně vysokým IQ, ovšem taky žádný pitomec, co si nonstop stojí na vedení. Normální a uvěřitelný chlap se svými dobrými i špatnými vlastnostmi. Tleskám a budu nedočkavě vyhlížet další díl!

zdroj obrázku: fantomprint.cz, amazon.com