Recenze: Slavný Sherlock má sestru Enolu, která mu fušuje do řemesla!

Tak jako jsem objevila Bridgertonovy – reklama na Netflixu a doporučování na Facebooku – tak jsem narazila na Enolu Holmesovou. Začaly na mne skákat reklamy a z nakladatelství mi přišla nabídka, abych si všechny tři, ano, čtete správně, přečetla a napsala na ně recenze. Odmítla jsem, nezajímalo mne čtení o sestře slavného detektiva, které je zprofanované Netflixem. A pak jsem šla na návštěvu ke kamarádce…

Najednou se mi do rukou dostal Případ pohřešovaného markýze se slovy, že to je příjemná oddechovka pro děti na jedno odpoledne (pro dospělého). Takže jsem přišla domů a dala se do čtení a – nebylo to špatné! Nancy Springerová zvolila osobitý projev v první osobě. Enolu téměř nepředstavila, ale nechala nás náhlednout do jejích myšlenkových pochodů a pocitů dívky, které se ztratila máma v den jejích narozenin. Jazykově, či volbou slov, mohu potvrdit, že šlo o spíše jednoduchý styl, aby se právě dětem četl co nejlépe (asi jako Kámen mudrců od Rowllingové).

Ačkoliv se zpočátku Případ pohřešovaného markýze maličko táhnul, bylo to nezbytné pro pochopení situace Enoly. Drobné krůčky nás vedly k seznámení se s bratry, velikému objevu a zajištění opuštěné dcery až k markýzovi. Když jsem si myslela, že pokud tímto objevem má kniha vrcholit, je to teda dost propadák, Springerová se nedala a život Enole nenechala v klidu plynout. Než ji hodila do akce, kde došlo na důvtip a chytré uvažování a hlavně na logiku a chladnou hlavu.  Zápletka se vyvinula v něco mnohem lepšího – a v jednoduchosti je krása! Takže přestože byl případ prostý a svou roli sehrál prvek náhody, autorka nepoužila žádných superschopností, sestra Sherlocka vyřešila případ a nalezla aspoň pro chvíli klid.

Od knihy se nesmí čekat nic velkolepého, aby překvapila. Rovněž pokud ji budete číst po shlédnutí filmu, budete zklamaní. Ačkoli jsem viděla jen trailer na ČSFD, věřím, že se s knihou docela dost rozchází a drží se jen té nejhlavnější linky – máma zmizí – objeví se bratři – útěk – řešení případu – konec. Film je dle dvou a půl minutové ukázky nabitý akcí a superschopnostmi (a kvalitními herci!). Ani jedno v knize není – dobrá, jedna akcička by se tam našla. Ale díky intuici a věkovému zařazení šlo pro čtenáře o pár rychleji přečtených stránek.

Ona velkolepost, kterou nesmíte očekávat, se vztahuje spíše na nás dospělé. Věřím, že kniha od Nancy Springer je opravdu dokonalým čtením pro děti druhého stupně základní školy – mohla by je přivést k lásce ke čtení, k detektivkám. Postupně by pak mohly přejít třeba i na samotného Sherlocka.

Nancy Springerová Případ pohřešovaného markýze