Recenze: Nová Enola Holmes opět potěší velké i malé čtenáře

Nancy Spring prostě umí psát pro mladé detektivy! I když se Albatros zprostředkovaně pokusil přenést krásy případů mladší sestry Sherlocka do komixové podoby (Mycroftova nebezpečná hra), prim bude stále mít klasická kniha.

Hned na začátek bych chtěla poprosit znalce netflixové podoby Enoly, aby odložili stranou vše, co mají zažito z filmů! Všechny pocity, které vůči sobě sourozenci Holmesovi cítí, zda je Enola nějak romanticky zapletena – protože knižní předloha je v tomto směru na jednu stranu prostší, na stranu druhou mnohem duchaplnější a hlubší. V pokračování, již čtvrtém, s Enolou budeme opět pomáhat levoruké dámě! Po náhodném setkání Enola usoudí, že s lady Cecilií není něco v pořádku. Dojde i na předání růžového vějíře a začne další dobrodružství. A to dokonce za osobní “asistence” slovutného Sherlocka Holmese!

Z počátku nečekejte žádnou akční jízdu. Enola je spořádaná dívka, která jen žije mimo představy soudobého Londýna a svých bratrů. Nancy Spring nám očima své hrdinky představí veliký kus Londýna, seznámí nás s tématikou společenských časopisů a velice umně z ničeho udělá pouze pomocí dedukce a drobných stop veliký případ. Jak napovídá titulní obrázek přebalu knihy, setkáme se s velkým psem, krásnými koni a budeme luštit šifry. Jak je již zažitou klasikou těchto příběhů, šifru dostaneme s klíčem a až níže na stránce (nebo té další) si můžeme zkontrolovat, zda jsme se trefili. Rovněž nebudeme ochuzeni o množství převleků, kterými Nancy Spring Enolu vybavila.

Nevím, zda je to tím, že jsem již starší – knihy jsou určeny dětem od 11 let, ale některé dedukce mi zabraly mnohem méně času než Enole. V delších popisných pasážích jsem se občas nudila. Spring naštěstí nepíše vlažně a tak nešlo o utrpení. Dokonce Případ růžového vějíře není nijak jednoduchý a Spring nechává Enole pomoci. Vždy logicky a s přihlédnutím ke složitosti aktuální situace. Co jsem moc nepochopila, bylo neustále zmiňované jídlo. Možná to ale mělo souvislost, která mne napadla až teď a pozornější či bystřejší čtenář jí odhalí dříve. Nebo šlo o krásný podkres celého příběhu, čert ví! Co čert, Nancy Spring! Moc se mi líbila i rodinná rovina, kterou autorka ve čtvrtém pokračování rozvíjí a která dává tušit mnohem větším a obtížnějším dobrodružstvím v budoucnu.
Případ růžového vějíře nemohu tedy jinak než hodnotit jako velmi zdařilé dílo, které jistě naláká více mladých ke čtení. Kdo by nechtěl být ve čtrnácti letech tak nezávislý a soběstačný jako Enola? Neobcházejte však knihu jen proto, že nejste náctiletí. I já (v kristových letech) jsem si čtení užila a líbilo se mi detektivní dobrodružství, kterým by se mnozí hojně prodávání či doporučovaní autoři mohli nechat inspirovat.

Nancy Spring Enola Homesová Případ růžového vějíře