Recenze: Do třetice všeho…? Jaké bude pokračování Enoly Holmes v Případu zlověstných kytic?

Nancy Springer “vydala” pokračování dobrodružství sestry Sherlocka Holmese již v roce 2008. Česky se k nám dostává Případ zlověstných kytic až na sklonku léta 2022. Případ Markýze byl i zfilmován produkcí Netflixu (2022), proto i obálku “trojky” hyzdí ona ošklivá nálepka lákající ke sledování streamovací služby zmíněné výše. Některé série mají kvalitou sestupnou tendenci – proto jsem po slabším Případu levoruké dámy (či lidumilky) zvědavá, jak si povede pokračování života dívky na útěku před svými bratry se zálibou hledat ztracené lidi.

V “trojce” nechává Springer zmizet samotného doktora Watsona, pravou ruku Sherlocka Holmese. Je to celkem riskantní zápletka, neboť tímto krokem autorka nechává Enolu fušovat do řemesla staršímu bráchovi! Avšak kdy se vlastně děti či dospívající s Sherlockem setkají? Ve filmové podobě asi brzy, neboť postavu ztvárnili velikáni jako Robert Downey Junior (film) či Benedict Cumberbatch (seriál). Když ale vezmeme v potaz, pro jakou věkovou kategorii jsou knihy o Enole určené, je docela dost možné, že děti základních škol genialitu detektiva ještě opravdu neznají. Proto jim nepřijde nic divného na tom, že doktora Watsona hledá jak Sherlock, tak Enola. A dle mého na tom autorka staví. Stále píše jednoduše, poutavě a nerozepisuje se. Mnohokrát se v knize objeví zmínka, že nebude čtenáře obtěžovat detaily. Nastíní scénu a jde do akce!

Pokud jsem cílový čtenář, čtení si užiju. Enola řeší problémy s maminkou, schovává se před bratry a trápí jí, že nemůže více pomáhat chudým. Jako v každé knize i zde si volí nový, originální, majoritní převlek, ve kterém případ řeší. Stejně tak se setkává s Sherlockem a s bušícím srdcem napjatě čeká, co bude! A noční eskapáda, která ji zanechá zraněnou je třešničkou na dortu!

Když se na Případ zlověstných kytic podívám z pohledu znalosti Sherlocka a s dospěláckým poškozením “matka” či “iluzí zbavená stařena”, nejsem zklamaná! Samozřejmě případ není složitý, stačí jít po stopách. Líbilo se mi, že Springer zvolila primárně ženské stopy, zasadila je do uvažování tehdejších poměrů a nechala Enolu pátrat. Že celkem nebezpečně a jednou i zcela náhodně (i když delším rozepsáním by se k tomu dostala taky, jen u toho by děti nevydržely) nacházela stopy. Že kladla zásadní otázky a hezky je propletla s osobními trably hrdinky – super! Mně se cesta dospíváním a stálým objevováním světa v podání Springer moc líbí.

Jak jsem již zmínila, případ byl víceméně jednoduchý a Sherlock by jej měl odhalit během chvíle. Moc se mi líbil i závěr, kdy došlo k osobnímu posunu jednoho z hrdinů a těším se na další ztracenou osobu, kterou Enola bude hledat. Zajímá mne, jaký bude tentokrát hlavní převlek a zda se dozvím, kde je Holmesovic maminka!

Zdroj obrázku: Albatros media

Nancy Springer Případ zlověstných kytic