Recenze: Neklidná krev – dobrá detektivka říznutá astro-nesmysly

O tom, že Galbraith (nebo Rowlingová, jak chcete) umí psát, se bavit ani nemusíme. Hodnotit jakoukoliv její knihu je relativně náročná práce, obzvláště pokud jako já v sérii s Cormoranem a Robin skáčete podle nálady. Neklidná krev je prozatím v roce 2022 nejnovější česky vydaná kniha série s výše zmíněnými hrdiny – a řadí se mezi bestsellery. Oprávněně.

Cormoran Strike je veterán z války, místo jedné z noh má protézu a co odešel od armády, pracuje jako soukromý detektiv. V pátém díle, Neklidná krev, už je celkem slavný svými detektivními úspěchy. A detektivní kancelář nevlastní sám, ale právě s Robin Ellacottovou, která u něj začínala jako výpomocná sekretářka z agentury. Sympatická dvojka s podivným vztahem v Neklidné krvi bude řešit “odložený případ” – zmizení doktorky před více než 40 lety.

Samotná kniha je tlustá jako moje dlaň na výšku. Což jsem si říkala, že nebude žádný problém, autor je kvalitní, dílo poběží samo. Nebylo tomu tak! Překvapivě pro mne bylo složité se začíst, a proto bych ráda apelovala na vás, kteří chcete knihu darovat jako dárek! Opravdu si ověřte, zda obdarovaný četl předchozí díly. Jde o pokračování psychologické vývoje postav. Jelikož jsem ten backround neměla, četlo se mi hůře, ba až těžko. Galbraith nás nechává v Neklidné krvi nahlédnout do jednoho roku všech postav kolem Cormorana a částečně i Robin. A ať chceme nebo ne, žít s někým rok (byť jen na stránkách knihy) jaksi žádá znalost okolností, které postavy formulovaly. U Strika ani Robin si nemůžeme sednout na kafe a pokecat s nimi, aby nám vysvětlili, kdy se provalilo jaké jejich tajemství, kdy agentura začala nabírat subdodavatele,…

Pokud odhlédneme od toho, že jsem si Neklidnou krev svojí neznalostí znehodnotila sama, šlo o hodně povedenou detektivku. Z hlediska posloupností nebo nejasností, že by autor ujel a nedával pozor, nic takového. Opravdu se Galbraith věnoval všemu – narozeninám, Vánocům, Velikonocem, změnám počasí. Bohužel i tyhle prostoje popisu počasí či politické situace přidávaly knize na stránkách. Samotné Strikovo rodinné pozadí zabralo dost prostoru. Nutno podotknout, že na úkor agentury až celkem hodně (i když se to autor snažil vyvážit prací Robin).

Možná jste zaregistrovali, že zároveň s Neklidnou krví se na české literární scéně objevila i kniha Ted bundy, vrah po mém boku. Proč to zmiňuji? Jedním z hlavních vláken, prolínající celou knihu, byl někdo podobný Tedovi a mne ta skutečnost ohromila. Ne, že by šlo o případ, který v knize Galbraith zmiňuje, to ne (nebo jo? přečtěte si to, hm?). Ale hlavní rysy, detailní popisy obětí hezky splňovaly lačnost moderního čtenáře po krvi, i když četl o pomalu půl století starém zmizení. Čistém zmizení bez kapky krve.

Případ v době zmizení řešil detektiv, jehož museli hospitalizovat a ten, co nastoupil po něm, taky moc práce neodvedl. Rodina zmizelé lékařky a její okolí tak žili bez uzavřeného případu – bez výsledku, bez mrtvoly, bez motivu. Což musí být hrozně těžké a líbilo se mi, že Galbraith v knize nechal Cormorana, aby to dokázal čtenáři přiblížit. Díky Robin a jejím postřehům a postupům by se mohla mužská část populace chytit maličko za nos.

Co budí hodně diskuzí a souvisí s Neklidnou krví je množství astro-nesmyslů. Kde byla jaká planeta v tom či onom datu, kdo se kdy narodil… Dle mého názoru šlo o příjemné a neobvyklé doplnění detektivky. Galbraith si dal tu práci, že téma přizpůsobil jak Strikovi, tak Robin. Čtenáři dal prostor si na problematiku astrologie a šarlatánství udělat svůj názor a přitom neztratit sympatie hlavních postav. Vše doplnil drobnými detektivními překvapeními. Prostě luxusní práce.

O Neklidné krvi bych mohla psát tisíce a tisíce znaků. Vyzvedla jsem snad to nejdůležitější. Dobrá, ještě mnoho lidí určitě zajímá samotný vztah Strika a Robin. V málokteré sérii se setkáme se skutečností, že spolu hlavní dvojka “nic nemá”. Galbraith vztah našich hrdinů propracoval do úplných detailů, dokonce nás nechal je rok zblízka sledovat. A přesto nedal finální rozhodnutí, o jaký vztah nakonec půjde. Ale kdo by v prvních dílech Harryho Pottera čekal s kým skončí Hermiona …

Zdroj obrázku: Databáze knih

Robert Galbraith Neklidná krev