Recenze: Služebná Kessy – zbrklá jednohubka

Pojďme se podívat na zoubek tomuto malému bonbonku. Jak jinak nazvat novelu, která má 99 stran?

Kessy si přečte inzerát zámožného mladého muže, který hledá na svou usedlost pomocnou sílu. Dívka, kterou vlastní rodina neustále ponižuje, na inzerát ve vzteku odpoví a je přijata. Ze svého domu ve Virginii se vydá na krásné velké panství do Anglie. Během krátké doby se jí ale začínají dít podivné věci. Od záhadného majitele Alexe, kterého nikdy neviděla, jí začnou chodit dopisy a drahé dary. Rozlehlé panství, stejně tak jako chování jeho vlastníka, jí nahání strach. Rozhodne se proto dozvědět se víc. Když se ale začne vyptávat starého domovníka, jediného, koho v celém domě zná, odpovědi na své otázky se nedočká. Vše se navíc zkomplikuje, když nečekaně přijede Alexova sestra a začne se ke Kessy chovat nepřátelsky.

Že už vám sama anotace zní špetku zvláštně? Nebojte, to je teprve začátek! Co tu vlastně máme? Romantický příběh, který představuje mix slabší harlekýnky s několika prvky pohádky Kráska a zvíře a navíc jakýsi pokus o duchařské mrazení.

Chválím nápad. Ten je totiž prvotřídní. Ačkoli vám můj hodně zkrácený popis může znít ještě krkolomněji než anotace sama, autorčina myšlenka je výborná. Bohužel se jí dostalo tak příšerného zpracování, že mě z toho mrazí trochu jiným zděšením, než Gabriella Smith zamýšlela.

Kdyby se autorka trošku vypsala, rozhodně by to ději prospělo. Vyhnula by se krátkým nerozvitým větám a opakování stejných slov krátce po sobě. Stejně tak by děj nepůsobil trhaně a sekaně. Jako když někdo na poslední chvíli některé pasáže či části odstavců umazal a už to po sobě nečetl, aby na sebe zbytek navazoval a měl hlavu a patu.

Chování postav mi způsobovalo touhu mlátit hlavou o zeď. Nelogické, uspěchané, chaotické, naprosto nesmyslné rozhodování… o nějakém vývoji vztahů si nechtě zdát. Vše se přepne tak rychle, jako když kolem vás prosviští TGV – „vžm“ a je ruka v rukávě, totiž ženská v posteli… služebná, která vlastně nikomu neslouží… nelogické skoky, chybějící motivy, žádná hloubka nebo alespoň náznak propracování. Jen jakoby detailněji rozvinutá základní osnova, která sama o sobě, byť je teoreticky brilantní, příběh, potažmo knihu, nespasí. Přitom romance s duchařskou zápletkou, která se odehrává na rozlehlém anglickém panství? Ta by táhla jak hladové reklama na rychlé občerstvení!

Velikou výhodou je, že ať vás v případě Služebné Kessy bude štvát cokoli, vaše utrpení nebude mít dlouhého trvání. 99 stran slupnete co nevidět a po odložení ještě rádi a rychle vše zapomenete. Kdyby si ji Gabriella Smith nechala ještě chvíli v šuplíku a maličko se s ní pomazlila, tak bych na pokračování stála nedočkavě frontu spolu s ostatními čtenářkami, neboť by šlo o výborný kousek. Bohužel, takhle je tu jen sporně vypadající bonbonek, jehož náplň se vám rozdrobí v puse, nalepí na zuby a nechutná absolutně nijak. Potenciál sice čuchám, je však pohřben hluboko v chaosu.

zdroj obrázku: Pointa.cz

Gabriella Smith Služebná Kessy