Recenze: Kouzelné Vánoce aneb i Disney může šlápnout vedle

Může se občas sázka na klasiku nevyplatit? Rozhodně! Však znáte pořekadlo: I mistr tesař se někdy utne. Jak moc se tedy Disney utnul v dnešním kousku? Bude hodně záležet na úhlu pohledu. Pojďme bez okecávání na to – anotace vás láká následovně:

Hravá knížka obsahující 40 dílků, se kterými si sestavíte vlastní vánoční scénu.

Hlavní problém nastává v označení knížka. Kouzelné Vánoce jsou bez diskuse interaktivní kousek, který má potenciál stát se nadčasovou záležitostí a tu si v rodině můžete předávat z generace na generaci. Kniha to ovšem není ani omylem. Možná, když přimhouřím obě oči, označila bych to za leporelo, které se skládá z osmi stran. Textu tu najdete naprosté minimum a s jeho skladbou a vyladěním si nikdo moc hlavu nelámal.

Skalní fanoušek Disneyho bude nejspíš váhat jen chvíli a ostatní si musí položit zásadní otázku: Chci knihu, kterou budu dítěti číst? Pak hledejte dál. Chci něco interaktivního, kreativního a neotřelého? Směle do toho! I přes počáteční rozčarování a celou řadu výtek to nakonec není zase takový průser, když se to vezme za správný konec a pojmenuje se koncept vhodnějšími slovy.

Proč tedy mluvím o nějakém předávání dalším členům rodiny a případném dědění? Jestliže odhlédnu od označení kniha a zaměřím se na podstatu, potom si za svým prohlášením stojím. Velmi oceňuji, že zmiňovaných 40 dílků (včetně krásného vánočního stromečku) se dá krásně vydloubnout z desek, sestavit, rozestavět, následně zase pohodlně rozebrat a uložit zpátky na původní místo a uskladnit. U řetězu na stromeček bych důrazně doporučila před rozložením poznačit tužkou znaménko na všechny čtyři kruhy (jsou vložené v sobě), aby vám to usnadnilo následné ukládání zpět.

Karton, ze kterého figurky jsou, je neuvěřitelně pevný a bytelný. Obrázky/postavičky jsou vytištěné oboustranně a dá se s nimi vymyslet celá spousta lumpáren. V podstatě máte volné pole působnosti, protože autoři si dali práci s dílky, zatímco text a to, co by mělo být knihou, stojí za starou belu. Nicméně je to možnost, jak děti celkem nenásilně a pozvolna seznámit s Vánoci, tradicemi, zvyky a obecně máte v rukách prostředníka pro dialog a učení hrou.

Jistě, kterýkoli bytelnější betlém vám poslouží stejně tak, jenže upoutat dětskou pozornost není mnohdy snadná věc. Vsadit na oblíbené postavičky jako je třeba medvídek Pú, prasátko, Mickey Mouse, Buzz Rakeťák, Kráska, dalmatini a další je dobrá cesta. Zároveň se tak držíte těch klasičtějších pohádek, které jsou nadčasové. Krásku a zvíře zná kupříkladu vaše babička stejně jako mrňous. Nejde tak o moderní rychlokvašku, po které za půl roku neštěkne ani pes, nýbrž o pohádku, která je prověřená hned několika generacemi. Samozřejmě, že třeba Příběh hraček nebo Raubíř Ralf jsou novější exempláře, abych byla naprosto upřímná.

Vzato kolem a kolem Kouzelné Vánoce jsou coby kniha velmi diskutabilní. Pokud však máte doma ratolest ve věkovém rozmezí tři až šest let a chcete mu k Mikuláši dát i něco nejedlého (technicky papír poživatelný je, ale to už zacházím moc daleko) a zároveň bytelného, co můžete použít další rok (či roky) pro jiného člena rodiny – a zároveň hledáte něco interaktivního jako alternativu k betlému, jsou Disneyho Kouzelné vánoce docela obstojný tip.

zdroj obrázku: Albatrosmedia.cz

kolektiv autorů Kouzelné Vánoce