Recenze: Ohnivý drak zažehne touhu, kterou uhasí jen znalost celé série DragonRealm!

S nakladatelstvím Fantom Print jsem se poprvé blíže seznámila skrze knihu Holky někdy koušou, kterou jsem četla v rámci štafety. Čtení to nebylo nijak složité, ale svým způsobem stále nablblé moderní touhou po upíří dokonalosti a vlčím sexapealu. A mne už nebaví prokládat detektivky a thrillery, kterým se věnují především, “bezduchou” romancí. Chci přírodu, chci zvířata, chci kouzla. A především chci draky. Ohnivý drak tak byl celkem jasnou volbou ke čtení – zaujala mne jak obálka Jana Patrika Krásného, tak anotace.

V Ohnivém drakovi nás jeho autor, Richard Alen Knaak, seznamuje s fungováním říše, ve které vládnou draci. Jednou se je skupina čarodějů snažila svrhnout, ale nepovedlo se. Mocní mágové byli rozdrceni, zůstala jen vzpomínka. A vnuk nejsilnějšího čaroděje z odboje – Cabe. Ten nemá chudák vůbec tušení, do čeho se dostal, ale musí se učit rychle, neboť mu jde po krku snad každý, kdo má nějakou moc.

A teď se díváme na svět z pohledu…?

Chvíli mi trvalo, než jsem se naladila na Knaakův styl. Dokonce jsem zmatečné pasáže dávala za vinu překladu, ale po vyhledání originálního znění mi došlo, že Hana Vlčinská, která se znění české verze ujala, odvedla kus pořádné práce. Není jednoduché z anglického vzdušného popisu dodat českému čtenáři stejný požitek, když je čeština jaksi svazující a tvrdá. Na svět kolem Cabea totiž nahlížíme v ich formě skrze několik postav. Cabe je samozřejmě zastoupen nejčastěji. Ale dále vnímáme pocity paní Gwen, zuříme skrze Zlatého draka a nebo toužíme po krvi společně s Azranem. Bez upozornění skáčeme z hlavy do hlavy a je jen na nás, jak se chytíme a přizpůsobíme. Všechny postavy poznáváme ne z popisu vzhledu, ale z toho, jak jednají, jak uvažují. Vstřebáváme jejich pocity a emoce a ve výsledku je pak člověku jedno, jak vypadají, protože je především cítíme.

Co z toho vyplývá pro děj?

Na rozdíl od postav nám Knaak krásně vykresluje prostředí, do kterého příběh umístil. Možná maličko rychle přechází mezi jednotlivými pasážemi a domovinami (lidé, draci, gnómové), ale ve výsledku se jeho popis slil ve fantasy svět, ze kterého nebudete chtít odejít. Co na tom, že jste chvíli v paláci Zlatého draka, ve městě vědění vedle Gryfa nebo v Nicotě – vždy z určitého úseku odejdete obohaceni a doplní se vám kus osobnosti určité postavy. Pro příběh Ohnivého draka to má však výhody i nevýhody. Pozitiva jsem zmínila výše – dojmový útok na čtenáře a zanechání pukliny v srdci, dokud nemáte celý obraz. Negativa však vidím v jisté zmatenosti. Dějová linka jako taková je daná – Cabe musí přežít a evidentně se musí setkat s otcem Azranem. Vedlejší, doplňující, příběhy však tok myšlenek stále svádí jinam. Je těžké se soustředit na cíl – protože tím může být cokoliv! Kdo je Cabe ve skutečnosti? Kde se vzal Gryf a proč jej všichni respektují? Proč je Azranovi věnováno tak málo prostoru a vstup do Nicoty je tak nahodilý?

Spousta otázek, které doplní jen přečtení kompletní Knaakovy série DragonRealm.

Komu se tedy Ohnivý drak bude líbit?

Já miluji draky, a proto jsem po knize sáhla. Ale jakožto čtenář založený na logice a zvyklý sledovat jednu až tři linky v příběhu, jsem byla zpočátku pod vlivem negativních emocí. Jenže postupem času, když jsem si na autorův styl zvykla, jsem Ohnivému drakovi propadla a začala jsem jej vnímat jako odpočinkové čtení. Dokonce bych knihu zařadila do dětských sekcí. Neobsahuje žádné explicitní násilnosti, staví spíše na činech postav a silně rozlišuje dobro a zlo. Tudíž se podle mne hodí jak pro začínající čtenáře, kteří neudrží pozornost a přeskoky je donutí se soustředit, nebo pro staré pardály fantastiky, kteří ctí Richarda Alena Knaaka a další ikony fantasy světů.

Richard Alen Knaak Ohnivý drak