Recenze: Pod maskou stín jako příprava na manželskou poradnu

Někdy si kniha najde svého čtenáře přesně ve chvíli, kdy je potřeba. Myslím si, že tomu tak bylo u publikace Pod maskou stín od Veroniky Vieweghové. Upřímně jsem si myslela, že jde o knihu Být sama sebou – netušila jsem totiž, že Veronika vydala knihy již dvě a že Pod maskou stín je ta druhá, která s manželem Vieweghem už tolik společného nemá. Nebo má?

Upřímně mi to po prvních kapitolách, kdy jsem se v řádcích poznávala, bylo jedno. Neřešila jsem, zda je Lea promítnutím autorky a jejího exmanžela symbolizuje Tomáš. Nechala jsem se hned třikrát unášet náhledem do života žen, které jsou na pokraji propasti, přestože by vůbec být neměly. Proč taky, když mají zajištěného manžela, krásný dům, šikovné děti a nemusí do práce…

Proč jsem knihu četla třikrát?

Text v knize má dva rozměry. Jeden černý, příjemná “pitva”osobnosti, jakýsi psychologický rozbor na konkrétním a přesto dost obecném příkladu. Černý rozměr je i příběh, kdy Lea hledá sebe samu, čas od času je proložen jiným náhledem, ke konci například jen Tomášem. Rovněž v této části textu najdeme minimum “ezo-blbin”. Opravdu jde spíše o text, který může pomoci ženám srovnat se s krizí v manželství a najít možné řešení, jak z krize ven. Druhým rozměrem je červený text. Ten je ezo. Doplňuje, dovysvětluje a občas dál rozvíjí černý text  jemnou a milou cestou. Celou knihu protkávají krásné kresbičky. Někdy jsem je dokázala interpretovat, jindy se mi jen líbily a potěšily mne. No a proč jsem knihu četla třikrát? Poprvé jsem ji četla celou. Podruhé jen červený text a naposledy jen text černý.

Brečela jsem u každého čtení jako želva, protože jsem pokaždé našla něco nového, zaznamenala si novou myšlenku. Červený text mne až tolik neoslovil, spíše jsem u něj vzpomínala na rané mateřství. Černý text ťal do živého. Ono totiž kolik manželství má krizi se zdravými dětmi… A co pak my, co máme děti handicapované? Hodně se mi líbilo i to, že nás Veronika seznámila s psychoterapií a i se svými reakcemi na doktorku. Rovněž popisování pocitů, zatajování informací – brilantní!

I když nechci, musím knihu Pod maskou stín srovnat s Biomanželkou. V obou dílech, byť mají různé autory (bývalí manželé), se řeší v podstatě to samé! Každý to ovšem řeší tak, jak je mu příjemné a jak mu bylo dáno do vínku. Myslím si, že kombinací těchto dvou publikací by vznikla dokonalá manželská příručka… Pokud byste knihu zvažovali koupit jako překvapení, dobře volte, komu jej dáte. Pod maskou stín je jako dárek vhodná volba, ale může v ženách otevřít dveře, za jejich otevření vám jejich manželé zrovna nepoděkují.

Veronika Vieweghová Pod maskou stín