Recenze: Jaké by to bylo žít v online RPG hře vám prozradí Mrtvý lotr!

Moc počítačových her nehraju. Vše moc prožívám a těžce nesu, když zemřu. Navíc to napětí mne psychicky vyčerpává a tak hry nechávám spíše manželovi a synovi. Ovšem nic nebrání tomu, abych se se synem dívala na herní videa na YouTube. To mám ráda. Nic mi nehrozí, trávím čas s dítětem a diskutujeme spolu nad strategiemi hráčů. Když jsem pak zahlédla na stránkách nakladatelství Fantom Print literární erpégéčko (to vypadá divně takto napsané, jde o RPG), přečetla si první kapitolu, bylo mi jasné, že to chci číst CELÉ! Napětí a akci už v knihách celkem zvládám, takže jsem se do díla Pavla Korněva pustila hned… Bohužel mi 288 stránek nevydrželo déle než den. No, naštěstí jde o trilogii a dva navazující díly. Přeložené pak u nakladatele najdete první tři díly série Pouť mrtvého.

A o čem Mrtvý lotr je?

Borec si sehnal práci, ze které vylezla pračka peněz. Policie byla rychlá a John se ocitl na lavici obžalovaných. Trvalo pár měsíců, než se z něj stal svěděk. Dal na slova svého obhájce a šel si v rámci odpočinku zahrát online hru, ve které vystupoval jako Lotr. No a v té hře uvízl – nemá možnost se odhlásit, nikoho kontaktovat a ještě ke všemu jde o postavu nemrtvé obludy, která nesnese sluneční světlo, takže je odkázán jen na svoji jeskyni. Člověk je však tvor houževnatý a tak můžeme sledovat jeho cesty za Svitkem, který mu umožní vzkříšení a z nemrtvého se vrátit zpět do hry čistě jako Lotr a pak i svého fyzického těla. Respektive, tak to praví pravidla hry. Jenže ty už jednou někdo obešel, aby jej ve hře uvěznil. Mne samotnou tak extrémně zajímá, jak z toho náš páchnoucí hrdina vyjde (sama jsem byla tak napjatá, že jsem si následující dva díly u Fantom Printu hned koupila).

A co překlad statistiky  “damage”?

Ale pojďme zpět ke knize Mrtvý lotr. Jakožto neherní entita nedokážu plně zhodnotit překlad dovedností postavy, za kterou náš John hraje. Přizvala jsem tak na pomoc manžela, který mi překlad Kateřiny Niklové posvětil – v herních statistikách nenasekala žádné očividné či závažné chyby. Co by se mohlo jevit jako nedostatek nelze posoudit, neb neznáme originální znění. Věřím však, že většina milovníků RPG hrajících v češtině přijme překlad bez výhrad. Text herní postavy a jejích statistik či přijímání questů je odlišen kurzívou, nelze se tak splést, co zrovna čteme. Ohromně jsem si užívala rostoucí čísla různých dovedností postavy. Nemyslím si, že by to bylo pro nehráče (čtenáře, co nehraje onlinovky či RPG hry) nudné. John nám mnoho svých kroků i sám odůvodňuje a věřím, že s jeho taktikou se mnoho hráčů dokáže ztotožnit.

Má Lotr i jinou chybu, než že je nemrtvý?

Co mne překvapilo, byly drobné logické chyby, které se v průběhu příběhu vyskytovaly. Týkaly se především komunikace a pozice. Hravě však tento pocit nevole překonal samotný děj, kdy John neví, komu věřit, musí plnit různé úkoly a dostává se do situací, kde má namále. Využívá svého okolí a jakýmsi záhadným způsobem k sobě připoutá jedničky a nuly v podobě dítěte. Ne však na dlouho. Čtenář tak nikdy neví, kdo vlastně programátoři jsou, jak uvažují, co je past a co hra. Navíc když se John snaží sehnat svému fyzickému tělu pomoc, vytvoří si akorát nepřítele, který jde těžce po jeho hlavě.

Napětí, akce, humor a žádná láska!

Náš hrdina to nemá jednoduché ani sám se sebou a svým morálním já. Ke všemu ve hře tráví už tolik času, že mu pixely přijdou reálné. Hodně mne zaujala absence romantické linky – díky bohu za to! Neříkám, že bych ji později neuvítala ale Mrtvý lotr byl díky tomu ještě zajímavější. A taky na základě jeho nemrtvé schránky vznikla komická situace, kterou jsem si užila. Upřímně se nemůžu dočkat pokračování! Nejsem si úplně jistá, zda knihy pak nepoputují o dům dál, neboť nedokážu přesně říci, zda zaujmou i syna. Manžel je zkušený hráč a rád hraje, ovšem Mrtvý lotr jej nezaujal. Což mne mrzelo, chtěla jsem se s ním o příběhu hlouběji bavit. Zvažte proto, komu knihu případně darujete či doporučíte! Jde o super literární RPG, nechybí akce, napětí, strategie a morální dilemata. Na stránkách jsem bohužel  nenašla, z jaké současné hry by mohla vycházet. Pokud vás osobně ale baví herní videa na YouTube a jste spíše nehráči jako já, směle se do Mrtvého lotra pusťte! Nebude litovat!

Pavel Korněv Mrtvý lotr